Direct naar artikelinhoud
Politiek

Toyota-fans dienen Ben Weyts (N-VA) van antwoord na ‘Corollo’-uitspraak

Toyota-liefhebber Frank Van Dorpe: ‘Het is schandalig dat minister Weyts zo’n uitspraak doet. Toyota staat erom bekend een ecologische wagen te zijn. Iets wat ministers constant aanprijzen, maar zelf niet uitvoeren.’Beeld Bob Van Mol

‘Ik denk dat je als minister, die in contact treedt met regeringsleiders, staatshoofden en top-CEO’s, toch nog ‘enige standing’ mag hebben.’ En een ‘Toyota Corollo’ (sic), daar is Vlaams viceminister-president Ben Weyts (N-VA) duidelijk over, heeft die standing niet. Wat vinden verstokte Toyota-rijders daarvan? 

en

Lees ook: Weyts: ‘Een minister heeft een wagen met enige standing nodig, geen Toyota ‘Corollo’’

Frank Van Dorpe (52), eigenaar Toyota-garage: ‘Ministers zouden beter met een ecologische Toyota rijden’

“Wij Belgen moeten altijd aan onze buurman kunnen tonen dat we veel geld hebben uitgegeven aan onze auto. Dat gaat over prestige en niet over een rationele keuze. Toyota’s zijn iets duurder, maar zijn kwalitatief en enorm vooruitstrevend als het gaat over alternatieve brandstoffen. Toen mijn vader in 1974 de garage opstartte, koos hij voor Toyota omdat hij er vertrouwen in had. En dat vertrouwen is sindsdien nooit geschonden.

“Het is schandalig dat een minister zo’n uitspraak doet. Toyota staat erom bekend een ecologische wagen te zijn. Iets wat ministers constant aanprijzen, maar zelf niet uitvoeren. Zij moeten juist het goede voorbeeld geven aan de bevolking. Niet alleen door zelf een ecologische wagen aan te schaffen, maar ook door subsidies te voorzien. Als ze mensen die in een lage-emissiezone wonen verplichten om met een properdere wagen te rijden, moeten ze eerst bij zichzelf beginnen. Als ze toch met een luxewagen willen rijden, nemen ze best een Lexus. Dat is het dochterbedrijf van Toyota en is ook een hybridewagen.”

Linde Boullart: ‘Toyota blijft voor altijd mijn merk.’Beeld Bob Van Mol

Linde Boullart (28), trouwe fan: ‘Zelfs mijn naaimachine is van Toyota’

“Een auto weerspiegelt niet hoe rijk of hoe belangrijk je bent. Weyts’ uitspraak is dus belachelijk en wereldvreemd. Volgens mij heeft hij zelf nooit met een Toyota gereden. Je moet je vooral goed en veilig voelen wanneer je ermee rijdt. Maar ja, hij mag ook wel mooi zijn. Zelf reed ik in mijn eerste jaren als chauffeur rond met een Toyota Corolla uit 1993. De buurman mocht niet meer rijden, dus heb ik zijn wagen overgekocht. 

“Het was een roze auto, al moest hij eigenlijk rood zijn, maar de zon had hem volledig verbleekt. Mijn vrienden lachten me daarmee uit, maar ze reden er wel voortdurend in mee. Ik was een beetje de taxichauffeur van mijn groep, aangezien ik de eerste was met een rijbewijs en een auto. 

“Ik heb stevig gevloekt toen ik mijn roze Corolla moest inruilen voor een ander merk. Aan die tweede auto heb ik meer dan 3.000 euro kosten gehad. Toen die het eindelijk begaf, was ik blij dat ik kon terugkeren naar een Toyota. Dat blijft voor altijd mijn merk. Zelfs mijn naaimachine is van Toyota.”

Sten Maelfeyt (22), Toyota als eerste wagen: ‘Mijn auto is 23 jaar en mag nog binnen in de LEZ in Gent’

“Ik snap niet waarom Ben Weyts zulke uitspraken doet. Hij wint er niets mee, hij schopt er alleen maar mensen mee tegen de schenen. Daarenboven heeft Toyota ook luxemodellen die onbetaalbaar zijn voor de middenklasse. Ministers zijn zo hard bezig met het prestige dat ze moeten uitstralen, terwijl er ook parlementsleden zijn die met de trein of een doorsneewagen reizen.

“Mijn Toyota Starlet is ondertussen 23 jaar oud, maar rijdt nog perfect. Ik heb hem van mijn buren gekregen toen hun oma gestorven was. Daarvoor stond ik ook enorm sceptisch tegenover Toyota, maar ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit. Auto’s van Duitse makelij staan erom bekend duurzaam te zijn, maar dat zijn Japanse merken als Toyota ook. Het probleem is dat ze er vaak wat te futuristisch uitzien voor westerse ogen, maar als je kijkt naar wat er onder de motorkap ligt, is dat even goed of soms zelfs beter dan de Duitse wagens. 

“Mijn Starlet mag zelfs nog binnen in de lage-emissiezone in Gent, ondanks het feit dat het bijna een oldtimer is. Daarmee heb ik veel geluk. Ik wil die auto volledig oprijden. En ik weet dat hij nog lang zal meegaan, want een Toyota, dat is kwaliteit.”