‘Go for zero’ is een feit in Scandinavische steden: in 2019 geen fietsers of voetgangers verongelukt

In het Finse Helsinki en het Noorse Oslo waren in 2019 geen fietsers of voetgangers betrokken bij dodelijke ongevallen. Dat is een prestatie in een wereld waarin dagelijks 3.700 mensen omkomen in het verkeer. Tegen 2030 zullen verkeersongevallen zelfs de op vier na belangrijkste doodsoorzaak zijn geworden, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Het Scandinavische succes moet niet noodzakelijk verwonderen. Beide hoofdsteden hebben hun straten de voorbije jaren steeds auto-onvriendelijker gemaakt.

Isopix

Zowel Helsinki als Oslo beschikken over een oude stadskern waar wandelen en fietsen de norm is geworden. Beide beschikken ook over uitstekende spoorweginfrastructuur. Helsinki heeft daarnaast een reeks minder gewone maatregelen genomen.

  • Brede voetpaden en smalle autostroken geven voetgangers het voordeel op auto’s. De stad beschikt ook over 750 km beschermde fietspaden. 
  • Helsinki heeft de voorbije jaren de maximumsnelheid in de bebouwde kom steeds verder teruggedrongen. 30 km/uur is de norm in de stadskern, 60 km/uur op de hoofdwegen.

Hoge densiteit en performant openbaar vervoer

In januari publiceerde het vakblad The Lancet nog een studie waarin het verkeerspatroon in een kleine 1.700 steden werd onderzocht. De onderzoekers deelden de steden in 9 verschillende types in om zo hun veiligheid te analyseren. Ze concludeerden dat steden met een hoge densiteit en performant openbaar vervoer – vooral spoorwegen – bijdroegen tot minder ongevallen.

Mensen moeten vooreerst uit hun wagen worden gehaald, maar stadskernen moeten ook zo worden ontworpen dat bewoners hun auto minder gaan gebruiken.

Meer