United Airlines gooit speculoos van Lotus (eventjes) overboord

Bij United Airlines krijgen reizigers voortaan geen speculoos van Lotus meer. Voor even toch, want na protest van de passagiers draaide de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij de beslissing terug.

‘Zoals beloofd gaan we door met het wisselen van onze snacks voor de variatie. De stroopwafel blijft in de mix en Oreo’s komen erbij’, verklaart een woordvoerder de keuze om de speculooskoekjes van Lotus te doen plaatsruimen voor koekjes van voedingsgigant Mondelez. Voor het hoofdkwartier van United Airlines leek het een onschuldige beslissing.

Niets bleek echter minder waar, want de reizigers roerden zich massaal. Het ging van boze, over verdrietige, tot ontgoochelde reacties op sociale media. En de Amerikaanse culinaire website kopte: ‘Je kan mijn beenruimte nemen, maar je kunt nooit mijn Biscoffs (de Engelse benaming, red.) hebben.’

De consternatie rond de beslissing bij United Airlines bracht concurrerende vliegtuigmaatschappijen alvast op ideeën. Zo tweette Delta Air Lines een foto van Lotus-koekjes met daarbij het lacherige ‘Yep, we hebben ze nog steeds’. Ook American Airlines en WestJet bieden de speculoos steevast aan tijdens vluchten.

Ondertussen bevestigt United Airlines aan het Amerikaanse CNN dat de koekjes vanaf mei terug geserveerd worden aan boord. Niet dat Lotus er wakker van zal liggen: United biedt de koekjes pas sinds oktober aan. Het afgelopen jaar verkocht de koekjesfabrikant overigens meer dan een miljard koekjes in de Verenigde Staten. Het aantal huishoudens dat er minstens één keer per jaar Lotus Biscoff koopt, is er nu gestegen tot bijna vijf procent.

Meer