Elektrische auto’s moeten ook tanken: wat u moet weten over laadpalen

Een elektrische auto, dat betekent anders rijden en vooral anders tanken. Toch hoeft u niet bang te zijn om een elektrische wagen aan te schaffen, dit zijn namelijk de opties.

Elektrisch rijden, dat betekent dat u toch een en ander moet weten over laadpalen en abonnementen.

Publiek of thuis?

Het belangrijkste verschil in laadpalen is tussen wat u thuis kan en wat u op de weg en bij tankstations kan vinden. Thuis kan u laden aan het stopcontact. Daarbij wint u 10 kilometer rijden per uur laden. Wie minder dan 80 kilometer pendelt, haalt dus vlotjes de grens.

Wil u dat sneller, dan kan u een laadpaal of wallbox installeren. Daarmee gaat het vooruit: 20 tot 40 kilometer rijden per uur, afhankelijk van uw installatie. Dat kost u tussen de 600 en 1.500 euro. Laat u dus goed informeren.

Nog sneller kan ook, maar dan moet u zware investeringen doen om uw eigen elektriciteitsnet te versterken. Op dit moment staat dat nog niet voldoende op punt als gewone consument.

Een publieke laadpaal laadt vrij snel: tot 11 kWh per uur, voor standaardlaadpalen. Driefasige laadpalen, de duurdere editie, die kosten vaak ook meer, gaan tot 40 kWh per uur. Met 15 kWh rijdt u ongeveer 100 kilometer, maar dat is sterk afhankelijk van wagen tot wagen, zegt de gespecialiseerde website energids.

Opgelet: een gratis laadpaal, bijvoorbeeld op de parking van een supermarkt, zal trager laden dan een snellader. Het is een stuk prijziger om die laatste te installeren.

Prijs?

Volgens egear, een website die zich specialiseert in elektrisch rijden, zijn die prijzen erg wisselvallig. Zo kan u thuis laden voor 0,19 tot 0,23 euro per kWh in uw eigen huis. Publiek laden is een stukje duurder, dat is logisch. Maar u krijgt er in de plaats wel een mogelijkheid tot snelladen bij. Dat kan oplopen tot 0,69 euro per kWh, bij Allego en Bluecorner.

De boodschap blijft: vergelijken.

Toegankelijkheid

Qua toegankelijkheid bij openbare laadpalen zijn er een aantal factoren waar u rekening mee moet houden. Zo kijkt u best naar de dekking, dat kan erg belangrijk zijn. Er zijn ook verschillende soorten pasjes. Daarnaast is er natuurlijk ook de prijs.

Verschillende laadpaalbedrijven hebben een verschillende dekking. De pasjes geven u vaak toegang tot verschillende bedrijven. In totaal zijn er een 3.000-tal publieke laadpalen in België. Er staan er ook 2.500 bij bedrijven. Als u voor het werk, of prive-doeleinden vaak in het buitenland moet zijn, kan de service echter anders zijn.

Voor sommige mensen, wie bijvoorbeeld de provinciegrenzen oversteekt, kan dat belangrijk zijn. Zo zijn er in zuid-West Vlaanderen en Wallonië beduidend minder laadpalen dan in de rest van het land. Hier staat een goed overzicht.

Er is een tiental providers van laadpalen in België. De belangrijkste zijn BlueCorner en EVB, maar ook bijvoorbeeld Eneco en Luminus hebben er.

Opletten voor

Als u tijdens de vakanties een rit plant met uw elektrische wagen, moet u rekenen hoeveel kilometer u comfortabel kan afleggen. Zoals blijkt uit de eerste laadpaalfiles in Frankrijk, kan dat voor vertraging zorgen. Check dus of u eventueel een hotel met laadpaal kan zoeken, of u er een kan reserveren of u misschien op alternatievere uren kan rijden, of via een alternatieve route.

Tesla

Tesla, een beetje de Apple onder de elektrische wagens, is een beestje apart. Zij beschikken namelijk over zogenaamde Superchargers. Dat zijn laadpalen waarmee u op een fractie van de tijd 80 procent van de capaciteit van uw wagen kan opladen. In een half uur laadt uw Tesla volledig op. Dat kost wel wat meer, maar met sommige Tesla’s rijdt u ook wel tot 600 kilometer. Er zijn een kleine 20 Superchargers in België.

Meer