Spotify mikt op marketingbudget van labels en artiesten

Spotify wil nieuwe inkomstenbronnen aanboren en daarvoor kijkt de streaminggigant naar de labels en muzikanten zelf.

Wat? Spotify heeft momenteel enkele grote externe inkomstenbronnen. Advertenties en Marquee. Die laatste toont hoe Spotify de toekomst ziet.

Advertenties: Spotify werkt wel met advertenties voor de niet-betalende luisteraar. Maar die hebben, zo weet Bloomberg, een beperkt effect. De return-on-investment voor bedrijven blijft beperkt.

Marquee: Een tool die spotify ontwikkelde die geld moet opbrengen uit onverwachte hoek, de muziekindustrie. Die kunnen met Marquee een inleg van minstens 5.000 dollar doen om aan te kondigen dat er een nieuw nummer of album verschijnt.

Dus? Marquee blijkt wel te werken. De respons op de tool is erg hoog: bijna een kwart van de gebruikers luistert na een melding naar het nummer. Dat getal is zo hoog dat labels geïnteresseerd zijn.

Waarom is dat belangrijk? Het Zweedse bedrijf moet op zoek naar een duurzaam verdienmodel. Het streamen zelf bracht Spotify 6,1 miljard in omzet vorig jaar. Dat is vooral te danken aan de 120 miljoen betalende gebruikers. Maar er is ook verlies, want de omzet wordt bijna onmiddellijk volledig terug in de muziekindustrie geduwd, door royalties.

Spotify: heeft 270 miljoen gebruikers, maar heeft veel minder winst dan bedrijven met een vergelijkbaar klantenbestand. Vorig jaar had Spotify 678 miljoen dollar omzet per jaar, dat is wat Twitter in een kwartaal haalt.

Advertenties: naast Marquee zet Spotify daarom opnieuw in op advertenties. Vooral podcasts moeten daar het mooie weer maken.

Meer