Volkswagen-groep geeft CNG-technologie op: wat betekent dit precies?

Autobouwer Volkswagen, die altijd een grote pleitbezorger is geweest van aardgas, verandert van strategie. De verdere ontwikkeling van CNG-wagens wordt stopgezet. De verkoopcijfers zouden te laag zijn, en er zou te weinig perspectief zijn voor de toekomst. De VW-groep wil nu volop inzetten op elektrische voertuigen op batterijen. 

VW-baas Herbert Diess had het enkele weken geleden al intern aangekondigd, tijdens een speech in Berlijn voor 120 leidinggevenden, schrijft het Duitse Handelsblatt. Daar zei hij dat de elektrische pionier Tesla de grootste concurrent wordt. In de marge kondigde hij ook het afscheid aan van auto's op aardgas, de zogenoemde CNG-auto's. 

Die CNG-modellen worden onder meer verkocht door VW-dochters Skoda en Seat. Maar een echt succes is dat nooit geweest. VW wil nu veel harder gaan inzetten op elektrische mobiliteit, meer bepaald batterijen. Synthetische brandstoffen en waterstof zouden net als CNG uit de boot vallen. 

Het nieuws over de koerswijziging werd later bevestigd door directeur ontwikkeling Frank Welsch. Hij argumenteert dat de budgetten die nu naar de ontwikkeling van CNG-auto's vloeien, beter naar elektrische auto's zouden gaan. 

CNG zal niet meer mee evolueren

Wat met de tankstations voor CNG?

De verkoop en productie van CNG-modellen loopt gewoon door, maar er zal dus niet meer worden geïnvesteerd in nieuwe CNG-technologie en research. "Voor CNG zitten we met een aflopend verhaal", bevestigt Sebastian Verhelst van UGent. "Er zit geen vernieuwing meer in dit verhaal. Stel dat we naar een Euronorm 7 gaan, dan zal CNG niet meer kunnen volgen. Voor vrachtwagens is het een ander verhaal: ook daar moet de uitstoot naar beneden, en zijn batterijen een minder voor de hand liggend alternatief." 

De beslissing zal ongetwijfeld ook gevolgen hebben voor de tankstations die CNG aanbieden. Die groei zal zeker afgeremd worden, vermoedt Verhelst. Maar de DATS-keten van de Colruyt-groep, die verantwoordelijk is voor het grootste deel van onze CNG-tankstations, ziet geen problemen in de verdere uitrol en wil verder blijven investeren in die tankstations. Volgens Alain Devos van Autowereld moeten eigenaars van CNG-auto's zich geen zorgen maken, omdat er zelfs nog nieuwe modellen aankomen, en de vraag dus zeker nog zal blijven bestaan. 

CNG in vergelijkende test: slechte score voor het klimaat

Voor de CNG-lobby is de beslissing een fikse streep door de rekening. Naast Fiat was Volkswagen de enige autobouwer die sterk inzette op CNG. 

Volkswagen begon met CNG met het milieu in het achterhoofd, zo zegt het bedrijf. Voor het milieu (de luchtvervuiling, zie onder) valt het plaatje nog wel mee, maar voor de klimaatverstoring is dat een heel ander verhaal, zo bleek een tweetal maanden geleden uit eigen onderzoek van onze redactie. Sterker nog, CNG kwam daar als slechtst mogelijke optie uit voor het klimaat, vergeleken met benzine, diesel, waterstof en elektrische voertuigen op batterijen. (zie onderstaande figuur)  Dat komt omdat CNG (Compressed Natural Gas) voornamelijk uit methaan bestaat, en methaan is een veel agressiever broeikasgas dan CO₂.  

(lees door onder de grafieken)

Niet onlogisch, gezien de strengere Europese norm

Volkswagen had eerder al aangegeven dat het zou stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren op fossiele brandstoffen vanaf 2026.

Die beslissing is logisch, nu Europa autobouwers nog strengere normen oplegt. Vanaf 2021 zal de CO₂-uitstoot van het aantal verkochte wagens per vloot worden uitgerekend (over alle modellen van een groep heen) en dat cijfer mag dan niet boven de 95 gram CO₂ per kilometer uitkomen, anders dreigen er boetes,

De beslissing om CNG af te stappen, is in die optiek zeker geen verrassing, zegt Verhelst. Of die norm zal worden gehaald, is een andere zaak, zeker omdat de zwaardere SUV's - met meer uitstoot dan de kleinere modellen - momenteel goed in de markt liggen. Maar de Europese norm heeft wel degelijk een invloed op de beleidskeuzes. Of het stopzetten van het CNG-verhaal nu het grote verschil zal maken voor auto's op batterijen, is niet zeker, omdat autobouwers sowieso al zwaar inzetten op batterijen. 

Meest gelezen