mobipunt.be

Deelauto's, deelfietsen en laadpalen bij stations: Vlaams minister Crevits investeert in 9 nieuwe mobipunten

Vlaams minister voor Economie en Innovatie Hilde Crevits (CD&V) gaat ruim 4 miljoen euro extra investeren in 9 nieuwe zogenoemde mobipunten. Dat zijn herkenbare plekken, vaak bij een station,  waar onder meer deelauto's, deelfietsen en elektrische laadpalen beschikbaar zijn voor pendelaars. Vlaanderen wil zo méér mensen aanmoedigen om gebruik te maken van duurzaam en openbaar vervoer.

Een plek waar u een waaier aan vervoersmogelijkheden hebt. Dat is wat een mobipunt moet zijn. Trein, bus of tram, en tegelijk ook bijvoorbeeld deelauto's en deelfietsen. Vandaag bestaan er in Vlaanderen al 8 van dat kaliber: onder meer in Vilvoorde, Brasschaat, Schoten, Deinze en Glabbeek.

In Vlaams-Brabant passen de mobipunten in de strategie bij de werken aan de Brusselse Ring. In de Westhoek passen ze omdat de openbare vervoersmogelijkheden kleiner zijn

Hilde Crevits, Vlaams minister voor Economie en Innovatie (CD&V)

Nu moeten er dus 9 bijkomen. Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits ( CD&V) heeft daarvoor 2 regio's uitgekozen waar de nood het hoogst is. "Ze komen enerzijds in de Vlaamse rand in Vlaams-Brabant. Die projecten passen in de minder hinder-strategie bij de geplande werken aan de Ring rond Brussel.  Maar anderzijds komen er ook in West-Vlaanderen, meer bepaald de Westhoek, waar de openbare vervoersmogelijkheden een pak kleiner zijn", zegt minister Crevits.  In Vlaams-Brabant  komen er 6 mobipunten bij: in Haacht, Vilvoorde, Weerde, Wezembeek-Oppem, Asse en Sint-Genesius-Rode.  In West-Vlaanderen gaat het dus om 3 steden in de Westhoek, zijnde Diksmuide, Ieper en Veurne. 

Voor de uitrol van de mobipunten voorziet minister Crevits 4,25 miljoen euro. Ze gelooft dat het Vlamingen kan aanzetten om de eigen auto thuis te laten. "Via innovatie kan je de mobiliteit heel fors verbeteren", zegt Crevits. "Een slim mobipunt is een herkenbare plek waar mensen een aantal vervoermogelijkheden bij elkaar zien. Het openbaar vervoer, deelauto's, deelfietsen, laadpalen voor elektrische auto's, een ophaalpunt voor pakjes, of een herstelplaats voor fietsen. Het ligt vaak in de omgeving van een station. Dat maakt de overstap tussen de diverse vervoersmogelijkheden gemakkelijker. Het is belangrijk dat we in Vlaanderen daarin investeren. Om de alternatieven makkelijker te maken, naar duurzamer en openbaar vervoer. En dat net op de plaatsen waar er nood aan is."

Meest gelezen