Noord-Ierland krijgt eerste Lidl met een café

De Duitse supermarktgroep Lidl reserveert in zijn nieuwe vestiging in de Noord-Ierse gemeente Dundonald, ten oosten van Belfast, ruimte voor een pub. Het is de eerste keer dat het concern in zijn vestigingen ook een drankgelegenheid aanbiedt.

Lidl wijst er wel op dat de pub en de winkelruimte gescheiden entiteiten blijven. Er zijn daarbij ook twee verschillende toegangen en toiletruimtes voorzien.

Onderscheidend

‘In de aanvraag voor de pub wordt onder meer gewag gemaakt van een zitruimte en een bar,’ schrijven lokale media. ‘Er zou ook een afzonderlijke ruimte komen waar consumenten dranken kunnen kopen om mee naar huis te nemen.’

Over het drankenaanbod van de Lidl-pub werden geen concrete details vermeld. Er werden ook niet meer gegevens verstrekt over de tarieven die zouden worden gehanteerd.

‘Met de introductie van de pub wil Lidl de trafiek naar zijn vestiging opvoeren,’ zegt Lucy Ingram, retailspecialist bij het Britse Institute of Grocery Distribution (IDG). ‘Met dit bijkomende aanbod kan het concern zich van andere retailers onderscheiden. Gehoopt wordt dat klanten hierdoor sneller zullen worden aangezet om voor hun aankopen Lidl uit te kiezen.’

Lidl opende in Dundonald in november een conceptstore. Daarin werd een bedrag van 7 miljoen pond geïnvesteerd. ‘Een conceptstore is per definitie een locatie waar nieuwe ideeën kunnen worden uitgeprobeerd,’ benadrukken de experts. ‘De toevoeging van een pub is een middel om de klantbeleving te versterken.’

Experimenten

Ingram zegt eraan te twijfelen dat Lidl plannen koestert om de formule ook op andere locaties te introduceren, maar het initiatief maakt volgens haar duidelijk dat het Duitse concern bereid is om met zijn formats en aanbod te experimenteren.

‘Lidl bekijkt al enkele tijd op welke manier zijn vestigingen aan het toekomstige winkelgedrag kunnen worden aangepast,’ benadrukt Ingram daarbij. ‘Daarbij wordt tevens gekeken naar de ontwikkeling van nieuwe winkelformats.’

‘Onder meer onderzoekt de groep op welke manier zijn formule aan een bredere reeks omgevingen – zoals stadscentra – kan worden aangepast. De retailer kijkt bovendien naar tactieken om een grotere efficiëntie te kunnen realiseren. Lidl investeert ook in een verbeterd winkeldesign en verkoop via meerdere kanalen.’

Meer