Direct naar artikelinhoud
Vier vragenPieter Verachtert

Hoe u een quarantaine met uw kroost doorstaat: ‘Geef je kinderen structuur’

Hoe u een quarantaine met uw kroost doorstaat: ‘Geef je kinderen structuur’

Nu de lessen zijn opgeschort: hoe overleeft u de komende weken zonder uw kind achter het behang te plakken? En in hoeverre moeten we onze kroost informeren en geruststellen over corona? Pieter Verachtert, pedagoog én vader van drie, helpt u op weg.

Van zwembaden tot theaterzalen: alles is gesloten. Hebt u creatieve tips voor wie zijn kind geen drie weken lang achter de iPad wil parkeren?

“Onze kinderen zijn zes, negen en elf. Tijdens de afgelopen zomervakanties stelden ze zelf een wishlist met activiteiten op, maar nu hebben we dat in hun plaats gedaan: de corona challenges. Dat zijn uitdagingen die ze alleen, samen of met het hele gezin uitvoeren. Ik kijk even op het lijstje: samen 200 bladzijden lezen, samen 50 kilometer wandelen, een knikkerbaan opstellen van de zolder tot aan de voordeur,… Dat hoeven echt geen wereldschokkende activiteiten te zijn.”

“Structuur blijft dé rots in de branding. Het is onmogelijk om een schooldag tot op de minuut te reconstrueren, maar een dag kan wel vaste momenten tellen. In de voormiddag maken ze hun schoolwerk. Na het middageten volgt een rustig moment met het hele gezin. Lees bijvoorbeeld met zijn allen een boek in de zetel of laat hen een dutje doen. In de namiddag mogen ze spelen of aan een van de uitdagingen werken. Na het avondeten kunnen ze kiezen voor schermtijd. Die duidelijke dagstructuur zal hen houvast geven en zeurderige momenten beperken. Zorg ook voor schoolse regelmaat in hun slaappatroon. Dat helpt hen de volgende dag bij hun huiswerktaken.”

Pieter Verachtert met zijn zoon: 'Structuur blijft dé rots in de branding.'Beeld rv

Hoeveel uur per dag moeten ze aan huiswerk besteden?

“Scholen geven zelf aanbevelingen, maar die lijken onderling heel sterk te verschillen. Sommige scholen mikken op 30 uur per week, andere communiceren over bijna lesvrije weken. Twee uur per dag lijkt me een realistisch cijfer. Het is belangrijk dat ze bezig blijven met basisautomatismen zoals tafels of woordjes Latijn oefenen. Als die vaardigheden te lang uit roulatie blijven, dreigt een achterstand. Maar niet alles hoeft een leermoment te zijn. Ga op tijd samen uitwaaien of schommelen in de speeltuin.”

Moeten we deze drie weken zien als een oefening om onze kinderen beter met verveling te leren omgaan?

“De verleiding kan heel groot zijn om films en series in bulk te downloaden zodat kinderen voortdurend geprikkeld worden, maar de gulden middenweg is meestal de beste. Je hoeft je kinderen echt niet van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat te entertainen. Geef hen de ruimte en de tijd om hun fantasie aan te boren. Dat kan uiteraard gepaard gaan met wat onzeker gezeur en verveling, maar dat geeft niet. Help hen op weg door hen enkele duidelijke keuzemogelijkheden te geven: maak een tekening, ga buiten spelen of bouw een kamp. Met een portie structuur, creativiteit en gezond verstand lukt ons dit allemaal.” (lacht)

Moeten we onze kinderen wijzen op de risico’s van corona?

“Het is een thema dat ook bij kinderen leeft. Ze spreken er met elkaar over, dus is het zinvol hen de juiste informatie te geven. Mortaliteitscijfers hoef je hen niet mee te geven, maar leg hen wel uit waarom ze niet meer met hun vriendjes mogen spelen. Je kan je kinderen niet afschermen van de realiteit. Als jij er gespannen of ongerust bijloopt, pikken ze dat op. Alle kinderen voelen in bepaalde mate spanning en ongerustheid aan, ook op erg jonge leeftijd. Een open aanpak is de beste. Kader de ongerustheid op een serene manier. Dat zal hen een veiliger gevoel geven dan doen alsof er niets aan de hand is.”