Vlaanderen telt meer dan 4.000 publieke laadpunten voor elektrische wagens
Op 1 januari 2020 waren er 3.814 publieke laadpunten voor elektrische wagens in Vlaanderen, waarvan 90 snellaadpunten. Gent is koploper met 296 publieke laadpunten. Ook Antwerpen en Mechelen hebben meer dan 100 publieke laadpunten op hun grondgebied. Slechts drie gemeenten beschikten toen nog niet over een publiek laadpunt: Kaprijke, Moorslede en Sint-Laureins. De uitrol gaat inmiddels verder. In januari en februari kwamen er meer dan 200 laadpunten bij zodat de kaap van 4.000 publieke laadpunten is overschreden. Dat meldt het Vlaams Departement Omgeving dat het actieplan 'Clean Power for Transport' coördineert.
Vlaanderen telde begin dit jaar 46.487 elektrische voertuigen, waarvan 13.754 batterij elektrische wagens en 32.733 plug-in hybrides, die 20 tot 50 km elektrisch kunnen rijden en naast een elektrische motor ook een verbrandingsmotor hebben.
In 2017 en 2018 werden er zo'n 1.300 publieke laadpunten per jaar geplaatst, in 2019 kwamen er ongeveer 700 bij. Door de spreiding beschikken 297 van de 300 Vlaamse gemeenten over minstens één publiek laadpunt. Het gaat niet om het aantal laadpalen, een laadpaal heeft doorgaans twee laadpunten, verduidelijkt het departement. Bijna negen op de tien van de Belgische publieke laadpunten bevinden zich overigens op Vlaams grondgebied.
Van de 3.814 publieke laadpunten hebben 3.724 een maximum vermogen van 22 kW. De overige negentig punten zijn snellaadpunten of ultrasnellaadpunten met een vermogen van 43 kW of meer. Gemiddeld rijden er dus twaalf elektrische wagens rond per publiek laadpunt. Dat is volgens het departement een goede verhouding rekening houdend met het hoge aandeel plug-in hybrides en de mogelijkheden in Vlaanderen om privé of op het werk te laden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
KIJK. Eerste helikopter op fossielvrije brandstof ter wereld is Belgisch: prijs en topsnelheid onthuld
Aan de luchthaven van Wevelgem is een wereldprimeur van Belgische makelij onthuld: een helikopter die kan vliegen op fossielvrije brandstof. Het toestel stoot dan geen CO2 uit en wordt gefabriceerd in Deerlijk bij D-Motor, dat vliegmotoren bouwt. -
PREMIUM2
Wat betekent het nieuwe krantencontract voor u als abonnee? 6 vragen beantwoord
Bpost heeft een akkoord gesloten over de krantenbedeling met de Vlaamse uitgevers DPG Media (bekend van Het Laatste Nieuws en De Morgen) en Mediahuis (eigenaar van De Standaard en Het Nieuwsblad). Dat is goed nieuws, want uw krant blijft daardoor zoals vanouds gebust. Maar wat betekent dat voor de postbode? En wordt uw krant in het vervolg dan duurder? -
-
PREMIUMHLN legt uit
▶ Zorgt klimaatverandering dit jaar voor meest actieve orkaanseizoen ooit? “Dit kunnen we ook tot bij ons voelen”
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUMPolitiek143
Vier van de zeven Vlaamse partijen zijn gewonnen voor een vermogenskadaster: goed nieuws voor de begroting, maar slecht nieuws voor u?
Het zorgbudget voor een oudere in een rusthuis of genieten van een sociaal tarief: CD&V zet in haar programma de deur open om die steun niet alleen afhankelijk te maken van jouw inkomen, maar ook van jouw bezittingen - van huizen tot beleggingen en aandelen. Volgens experten heb je daarvoor een vermogenskadaster nodig, iets waar Groen, PVDA en Vooruit al langer voor pleiten. Samen met prof fiscaal recht Michel Maus leggen we uit wat dat voor jou zou veranderen. Deze drie pijlers van je vermogen kan de fiscus in kaart brengen. -
Zeven podcasts van HLN genomineerd voor de Belgian Podcast Awards: stem voor jouw favoriet
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Dan toch geen lage-emissiezone in Wallonië
Wallonië trekt de plannen in om vanaf 2025 van het hele gewest een lage-emissiezone (LEZ) te maken. Het Waals Parlement stemde er vrijdag unaniem mee in om het decreet terug te schroeven. -
Update
Ook Vlaamse regionale luchthavens krijgen digitale verkeerstoren: “Kwantumsprong inzake luchtverkeersveiligheid”
De luchtverkeersleiding voor de luchthavens van Antwerpen, Kortrijk en Oostende zal binnen enkele jaren gebeuren vanuit één digitale verkeerstoren. Luchtverkeersleider skeyes en de Vlaamse regering hebben daarover een akkoord gesloten, zo is donderdag gezegd bij de voorstelling van een prototype van digitaal controlecentrum dat skeyes heeft opgezet op zijn site in Steenokkerzeel, bij Brussels Airport. -
PREMIUM
“DNA is big business”: welke gevaren schuilen achter een commerciële test?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmiel Vandeplas
Ives Ameel
Gilbert Rodts