Boodschappen doen in coronatijden: we zijn beter voorbereid maar vinden er niks meer aan

We gaan ook in deze coronatijden nog altijd even vaak naar de supermarkt om eten in te slaan, maar dat vinden we met z'n allen een pak minder aangenaam dan voorheen. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen naar onze kook- en eetgewoonten sinds de coronacrisis. "Het is frustrerend en stresserend geworden."

Het mag duidelijk zijn: het coronavirus doet ook iets met ons gedrag in de supermarkt. Dat blijkt uit de CoronaCookingSurvey, een grootschalig internationaal onderzoek van de universiteit van Antwerpen, in samenwerking met de UGent en de KU Leuven.Ā 

Dat onderzoek wil in kaart brengen of ons eet- en kookgedrag veranderd is sinds de coronacrisis en welke rol de media daarin spelen. 30 andere landen werken intussen mee aan het onderzoek.Ā In een eerste fase keken de onderzoekers naar ons aankoopgedrag: hoe we in deze vreemde tijden boodschappen doen dus. Meer dan 5.500 mensen - onder wie veel jongere, hoogopgeleide vrouwen - antwoordden al op de bevraging.Ā 

"Er is van heel veel een beetje gehamsterd", vertelt Charlotte De Backer, professor communicatiewetenschappen aan de UAntwerpen. "Mensen kopen iets meer groenten, en er wordt ook een voorraad koekjes en chips aangelegd.Ā Wat opvallend minder gekocht wordt, zijn kant-en-klare maaltijden."

(Lees verder onder de foto)

Een klassiek beeld aan de supermarkt tegenwoordig: buiten aanschuiven tot je binnen kunt.

Hygiƫne en efficiƫntie

"Wat ook opvalt is dat boodschappen doen helemaal niet meer zo plezant is", gaat De Backer verder. "Mensen geven aan dat dat frustrerend en stresserend geworden is. We vermoeden dat het ligt aan het lange aanschuiven, maar ook het feit dat niet iedereen de social distancing respecteert, of omdat de hygiƫne soms wat te wensen overlaat."

Mensen kiezen een winkel die volgens hen de maatregelen het best opvolgt, en waar ze het snelst boodschappen kunnen doen

Charlotte De Backer, professor communicatiewetenschappen UAntwerpen

Bij onze keuze voor een winkel hechten we nu meer belang aan hygiĆ«ne en efficiĆ«ntie. "Mensen kiezen een winkel die volgens hen de maatregelen het best opvolgt, en waar ze het snelst boodschappen kunnen doen", aldus De Backer. "VĆ³Ć³r de coronacrisis waren het assortiment, de prijs of de winkelatmosfeer belangrijker, maar dat wordt nu aan de kant geschoven."

(Lees verder onder de foto)

Bolcina/Photo News

Bij het shoppen zijn we ook beter voorbereid: er worden nu nog wat vaker boodschappenlijstjes gemaakt dan vroeger. Ondanks de negatievere ervaringen, gaan we wel bijna even vaak naar de winkel, en dat is nog altijd meestal naar de supermarkt.

Jeroen Meus blijft populair

We proberen duidelijk meer zelf te koken, concludeert De Backer nog. "De klassieke barriĆØres daarvoor zijn een gebrek aan tijd en het feit dat je dat niet goed kunt. Maar mensen die meer tijd hebben en zich de vaardigheden aanleren, zouden dat achteraf ook kunnen aanhouden."

In het onderzoek werd ook gekeken naar hoe de media ons kook- en eetgedrag beĆÆnvloeden. "In bijna alle studies komt Jeroen Meus (met zijn programma "Dagelijkse Kost", red.) naar voren als de belangrijkste inspiratiebron voor mensen die zelf willen koken. Wel, dat is zelfs nog sterker geworden in deze coronatijd."

Benieuwd naar de verdere resultaten van het onderzoek of wilt u zelf graag uw steentje bijdragen? Alle informatie vindt u op https://coronacookingsurvey.be/

Meest gelezen