E-commerce brengt 20 procent meer op dan jaar geleden

Het is geen verrassing, maar de lockdown heeft een stevig effect op ons winkelgedrag. In het eerste kwartaal van 2020 winkelden 40 procent meer mensen online dan dezelfde periode vorig jaar en we kochten 20 procent meer goederen. Dat blijkt uit de jaarlijkse Shoppers Index van de softwarespecialist Salesforce.

Nu alle bakstenen winkels gesloten zijn door de corona-lockdown zoeken mensen hun toevlucht tot het internet. E-commerce was al aan een serieuze opmars bezig, maar Covid-19 heeft die versneld. In totaal bracht kopen op het internet in de eerste drie maanden van dit jaar 20 procent meer op dan in de eerste drie maanden van 2019. We gaven ook 4 procent meer uit per product. Dit kwartaal deed het online zelfs beter dan de ontzettend sterke kerstdagen van vorig jaar.

Vooral de zogenaamde essentiële goederen deden het goed tijdens de lockdown. Tussen 10 en 20 maart steeg de verkoop van onder andere wc-papier, handgel en eten met 200 procent. ‘Dagelijkse producten op het internet kopen is nu gemeengoed geworden’, zegt Salesforce.

  • Doorbraak

Wie de grafiek in detail bekijkt, ziet dat de lockdown de absolute driver is van de goede verkoop. In het begin van het jaar liep alles nog in overeenstemming met de vorige jaren, maar in de laatste 15 dagen van het kwartaal steeg het aantal online aankopen met 41 procent. Dat leidde wel tot leveringsproblemen bij verkopers.

Is dit dan de ultieme doorbraak van e-commerce? Salesforce denkt van wel. ‘Onze ervaring leert dat consumenten nieuwe gewoontes oppikken bij grote evenementen, waaronder de kerstdagen. Telkens zien we achteraf dat meer mensen online kopen.’ Het bedrijf ziet deze lockdown als een even grote gebeurtenis voor e-commerce en is ervan overtuigd dat mensen zullen blijven online kopen.

De Shoppers Index is een jaarlijkse studie van Salesforce die de activiteit van 1 miljard consumenten wereldwijd analyseert. Ook België wordt meegenomen in de studie.

Lees ook:

Meer