© Photo News

Hamsteraars stuwen winst van Delhaize en bol.com de hoogte in

Retailer Ahold Delhaize heeft er een uitstekend eerste kwartaal op zitten. Te midden van de coronacrisis ging de nettowinst van de moedergroep van Delhaize 48,2 procent hoger tot 645 miljoen euro. Het bedrijf spreekt van een ongeziene vraag. Ook bol.com boerde heel goed.

De omzet van de Nederlands-Belgische supermarktgroep ging 14,7 procent hoger tot 18,2 miljard dollar. De maand maart zat daar voor een groot deel tussen. De vergelijkbare verkoopscijfers kenden een positieve impact van bijna 27 procent groei in maart. Net geen 1 miljard euro omzet is te danken aan de online verkoop.

BEKIJK OOK. Hamsterwoede in Limburg: “Probleem is niet de voorraad, maar het egoïsme van de mensen”

Zowel in Nederland als België nam het marktaandeel toe, klinkt het ook. Naast Delhaize is Ahold Delhaize ook met de Albert Heijn-supermarkten aanwezig in de Lage Landen. De vergelijkbare omzetgroei op de belangrijke Amerikaanse markt was nog groter dan in Europa (+13,8 pct en + 9,8 pct, zonder brandstoffen).

Bij webwinkel bol.com nam de verkoop (consumenten) net geen 40 procent toe. Ook nam het aantal derde verkopers die gebruik maken van het handelsplatform 66 procent toe.

Dat alles stuurde de nettowinst 48,2 procent hoger tot 645 miljoen euro.

Het bedrijf behoudt de prognoses voor 2020.

LEES OOK. Zoveel pasta en wc-papier kochten de hamsteraars de afgelopen weken

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer