Videospeler inladen...

Brussels Airlines moet diep snijden: 1.000 jobs minder, 10 vliegtuigen minder, 24 bestemmingen minder 

De directie van Brussels Airlines heeft op een bijzondere ondernemingsraad aan de sociale partners laten weten dat ze de intentie hebben om 1.000 jobs te schrappen, 10 vliegtuigen verdwijnen en ook het netwerk van de luchtvaartmaatschappij zal krimpen met 24 bestemmingen. Dat is bevestigd door Brussels Airlines in een interne communicatie aan het personeel, verneemt VRT NWS.

Het was al een aantal weken verwacht en vandaag is het zover. De directie van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft de intentie om te herstructureren aangekondigd aan de sociale partners in een bijzondere ondernemingsraad.

Die herstructurering is onvermijdelijk, wil de luchtvaartmaatschappij de coronacrisis overleven. Wereldwijd verkeert de sector in een ongeziene crisis en tienduizenden jobs staan op de helling in de internationale luchtvaart.

Brussels Airlines wordt (tijdelijk) fors kleiner: 10 vliegtuigen, 1000 jobs en 24 bestemmingen verdwijnen

De voorbije weken heeft de directie aan een businessplan gewerkt om te bekijken hoe ze de crisis kunnen overleven en wat er na de crisis moet gebeuren om het bedrijf opnieuw te laten groeien. Het personeel en de vakbonden vroegen al langer duidelijkheid en de directie wil die duidelijkheid nu graag geven. Verschillende bronnen op de bijzondere ondernemingsraad maken melding van een forse herstructurering. Op dit moment werken 4.200 mensen voor de luchtvaartmaatschappij, zo'n 1.000 banen zouden nu bedreigd zijn. Het zou de bedoeling zijn om toch zeker 75% van de huidige jobs te kunnen behouden. De langeafstandsvloot zal ook krimpen van 10 naar 8 vliegtuigen en op het Europese netwerk verdwijnen 8 van de 38 vliegtuigen.

Ook in het aantal bestemmingen wordt geschrapt. Van de langeafstands­bestemmingen worden er 2 van de 20 geschrapt, het netwerk binnen Europa wordt verkleind van 78 naar 56 bestemmingen.

Na de crisis wil Brussels Airlines opnieuw kunnen groeien. Dat is de ambitie van de directie klinkt het op de bijzondere ondernemingsraad

Brussels Airlines heeft wel de ambitie om te groeien na de crisis, ook dat is volgens een aantal bronnen duidelijk gemaakt op de ondernemingsraad. Vanaf 2024 wil het bedrijf weer kunnen uitbreiden richting 12 langeafstandsvliegtuigen. De nieuwe vliegtuigen zullen wel ecologischer moeten zijn dan de huidige vloot en daarvoor wordt gekeken naar de laatste generatie van de Airbus 321-reeks.

Wat met de staatssteun? Bijzonder moeilijke onderhandelingen

Brussels Airlines is al een aantal weken aan het onderhandelen met de federale overheid over een pakket aan steunmaatregelen, goed voor 290 miljoen euro. De onderhandelingen begonnen stroef, maar kwamen vorige week in een stroomversnelling terecht. Beide partijen leken naar elkaar toe te groeien en het vertrouwen aan de tafel was gegroeid. Op Belgisch niveau (tussen de directie van Brussels Airlines en de onderhandelaars van de regering) leek daarom een akkoord dichtbij. 

De discussies met het Duitse moederbedrijf Lufthansa blijven moeilijk verlopen. Geen akkoord blijft een mogelijkheid

Maar met het Duitse Lufthansa zelf, het moederbedrijf van Brussels Airlines, blijven de gesprekken bijzonder moeizaam verlopen, zo is in regeringskringen te horen. De Belgische regering is bereid Brussels Airlines een reddingsboei toe te werpen in ruil voor bikkelharde garanties.


Vooral wat er met de maatschapppij zal gebeuren en met Brussels Airport na de crisis, daar wil de overheid duidelijkheid over. Maar de Duitsers talmen en lijken op veel - redelijke - vragen van de overheid gewoon 'neen' te zeggen.


De vorm van garanties is ook voer voor debat. In sommige scenario's wil de overheid in ruil voor de financiële steun aandelen van de  SN Airholding (het vehikel boven Brussels Airlines). Maar dat is geen fetisj, klinkt het. Bedoeling is een duidelijk toekomstplan voor de maatschappij te hebben. En vooral dat Lufthansa de afspraken naleeft, wat in het verleden niet altijd het geval was.

Lufthansa lijkt op dit moment niet bereid om veel garanties te geven voor de toekomstige ontwikkeling van Brussels Airlines, klinkt het in regeringskringen

Lufthansa wil geen politici en overheden in de raden van bestuur van haar luchtvaartmaatschappijen (Lufthansa, Swiss, Austrian, Eurowings en Brussels Airlines) en verkiest de optie van een overbruggingskrediet, maar lijkt zelfs niet bereid om in dat scenario veel garanties te geven voor toekomstige groei van haar Belgische dochter.

De regering staat ook in contact met de Duitse overheid. Lufthansa vraagt namelijk 9 miljard financiële steun aan de regering van Angela Merkel. Maar ook daar verlopen de gesprekken niet bepaald vlot.

De CEO van Lufthansa Carsten Spohr wordt normaal nog deze week verwacht in Brussel voor finaal topoverleg met premier Sophie Wilmès (MR) en minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD). Al bestaat de kans dat er zelfs geen akkoord bereikt wordt en dat Spohr helemaal niet naar Brussel komt.

Onze luchtvaartexpert Riadh Bahri was in Zaventem en sprak met vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers. Herbekijk hier de journaalreportage:

Videospeler inladen...

Meest gelezen