Direct naar artikelinhoud
LuchtvaartIn crisis

Duizend jobs geschrapt: Brussels Airlines op coronadieet

Op de bijzondere ondernemingsraad bij Brussels Airlines kregen vakbonden van CEO Dieter Vranckx te horen dat er duizend jobs sneuvelen.Beeld Photo News

Duizend jobs minder en een inkrimping van vloot en bestemmingen. Die boodschap kregen de werknemers van Brussels Airlines op een bijzondere ondernemingsraad in de maag gesplitst.

Wat is er beslist?

De directie van Brussels Airlines heeft op een bijzondere ondernemingsraad aan de sociale partners laten weten dat ze de intentie heeft om 1.000 jobs te schrappen, goed voor zo’n 800 voltijdse banen. Bij Brussels Airlines werken nu ruim 4.000 mensen. Ook 11 toestellen uit de vloot verdwijnen, of 30 procent. Het netwerk van de luchtvaartmaatschappij krimpt met 22 bestemmingen. Het gaat om onrendabele bestemmingen, waaronder locaties zoals Sicilië en Lanzarote.

“Als verantwoordelijke werkgever zal Brussels Airlines samenwerken met zijn sociale partners om het aantal gedwongen ontslagen tot een absoluut minimum te beperken”, zegt CEO Dieter Vranckx. “De onderneming heeft er alle vertrouwen in dat ze met haar transformatieplan 75 procent van de tewerkstelling kan veiligstellen en opnieuw op een rendabele manier zal kunnen groeien zodra de vraag naar vliegreizen zich herstelt tot een niveau van ‘het nieuwe normaal’, naar verwachting vanaf 2023.”

Waarom deze forse beslissing?

Wereldwijd zet de coronacrisis luchtvaartmaatschappijen onder ongekende druk. De totale impact op de inkomsten in de luchtvaart bedraagt naar verwachting straks meer dan 240 miljard euro. Boekingen daalden met meer dan 60 procent en annuleringen bereikten een recordhoogte. Als gevolg schrappen veel luchtvaartmaatschappijen in Europa en daarbuiten massaal banen. Volgens analisten en deskundigen zal de vraag naar vliegreizen in 2021 naar verwachting 25 procent lager liggen dan voor de crisis en kan de sector pas op zijn vroegst in 2023 rekenen op een vraag die weer op het niveau van 2019 ligt.

Sinds de tijdelijke stopzetting van al haar vluchten (sinds 21 maart) verliest Brussels Airlines een miljoen euro per dag door inkomstenverlies en onvermijdelijke doorlopende kosten zoals de huur- en onderhoudskosten van vliegtuigen. Brussels Airlines zat al voor de coronacrisis in financieel onweer en was structureel niet winstgevend. Zo is er een nettoverlies van 236 miljoen euro in de voorbije tien jaar geboekt. De directie had al een herstructureringsplan klaar onder de noemer ‘reboot’.

De vakbonden zijn geschrokken van het hoge aantal jobs dat geschrapt wordt.Beeld Photo News

Hoe reageren de vakbonden?

Na weken van geruchten en spanning is er nu duidelijkheid, zeggen de bonden. Filip Lemberechts van de liberale vakbond ACLVB schrikt van het fikse cijfer. Ook Paul Buekenhout van ACV noemt dit een mokerslag. Positief is dat Brussels Airlines alle alternatieve maatregelen wil evalueren die het mogelijk maken om de sociale impact maximaal te beperken. De timing voor de onderhandelingen is strak. Tegen eind deze maand moet er een akkoord zijn. Ook al omdat Brussels Airlines op korte termijn zonder cash dreigt te vallen. 

Tegelijk is er een toekomstplan en groeiperspectief op lange termijn. “We willen de sociale impact zo laag mogelijk houden”, zegt Lemberechts. “De boodschap die we willen overmaken, is de noodzaak om de maatschappij te redden. Lufthansa en de regering moeten vooruitgaan richting een akkoord, terwijl wij ons bezighouden met het sociale luik binnen Brussels Airlines. We hopen op de steun van de regering.”

Volgens CEO Dieter Vranckx is er steun van moedergroep Lufthansa om Brussels Airlines er bovenop te helpen.Beeld Photo News

Hoe zit het nu met die gevraagde overheidssteun?

Dieter Vranckx, de topman van Brussel Airlines, merkte op dat er drie elementen moeten samenkomen om Brussels Airlines een toekomst te geven: het herstructureringsplan waarover de komende weken met de vakbonden wordt onderhandeld, de steun van moedergroep Lufthansa – en die is er volgens Vranckx –, en steun van de regering. Er lopen gesprekken over 290 miljoen euro hulp die de maatschappij vraagt om deze periode te overbruggen, maar een akkoord is er nog niet. Minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) eist toekomstgaranties van Lufthansa, de Duitsers houden de boot af. 

De CEO van Lufthansa, Carsten Spohr, werd normaal deze week verwacht in België voor een overleg met premier Sophie Wilmès (MR) en minister De Croo. Het is niet duidelijk of dat bezoek doorgaat. Moedermaatschappij Lufthansa onderhandelt nog met de Duitse regering. Daar ligt een reddingsplan van zowat 9 miljard euro op tafel, maar de precieze invulling ligt moeilijk. De directie van Lufthansa wil zo weinig mogelijk inmenging van de overheid, maar die wil geen blanco cheque geven. De Europese Commissie wil de overheden die hun luchtvaartmaatschappijen een hand boven het hoofd houden ook niet zomaar vrij spel geven. Waar de overheid aandeelhouder is, moet een plafond komen op het salaris van de managers. Bonussen of dividenden zijn eveneens uit den boze en de luchtvaartmaatschappijen moeten zich inschrijven in de Green Deal-ambitie van de Commissie.

Hoe reageert de regering?

In een reactie zegt minister van Financiën Alexander De Croo (Open Vld) dat het sociaal overleg alle kansen moet krijgen en dat gedwongen ontslagen zoveel mogelijk moeten worden beperkt. “We steunen de werknemers daarin,” zegt De Croo. In regeringskringen valt wel te horen dat de onderhandelingen met moederbedrijf Lufthansa moeizaam verlopen. Er is nog geen akkoord en de regering staat in contact met andere betrokken overheden. De Croo herhaalt dat hij een “geloofwaardig toekomstplan” wil met genoeg garanties over de rol van Brussels Airlines na de crisis. “Het mag niet enkel een afbouwscenario zijn, er zal geïnvesteerd moeten worden. We verwachten een duidelijk signaal van de Duitse moedermaatschappij.”