Voor deze gepantserde Russische mega-SUV is een autorijbewijs niet genoeg
Je moet er een vrachtwagenrijbewijs voor halen omdat het ding 9000 kilo weegt, maar dan heb je ook wat. De gepantserde Buran is ontworpen om de zwaarste klussen te klaren.
De auto is gebouwd door Rida Holding uit de Russische stad Nizhny Novgorod (vroeger Gorki geheten). Dat bedrijf is gespecialiseerd in de bepantsering van limousines en terreinwagens en produceert naast kogelvrij glas ook deze Buran 4x4.
Het ontwerp is gebaseerd op een Russische militaire vrachtwagen, waarvan Rida echter alleen het chassis en de aandrijving overneemt. De gehele carrosserie is door het bedrijf zelf ontworpen, schrijft Auto, Motor und Sport. Het model is onder meer leverbaar als pick-up en met cabines van verschillende lengtes, maar ook als teamauto met tien zitplaatsen.
De Rida Buran 4x4 wordt aangedreven door een 4,4 liter-viercilindermotor van de firma Jaroslawski Motorny Sawod. De Euro 5-diesel is slechts 200 pk sterk en heeft een maximaal koppel van 670 Newtonmeter. Daarmee is de auto niet snel, maar de vraag is voor wie je moet je vluchten als je in deze auto zit. Twee dieseltanks van 95 liter vergroten de actieradius tot minimaal 900 kilometer.
De SUV is voorzien van starre assen voor en achter, elk met bladveren en trommelremmen met ABS-ondersteuning. Naast de gepantserde carrosserie installeert Rida ook een beschermende bak onder het voertuig zodat je zonder oordoppen over maximaal zes kilogram TNT zou moeten kunnen rijden. De prijs van het voertuig is niet bekend.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerStephan Priem
Helga Geuens
Ed Buun
Kris Van Mol