Alternatieve stickeractie Rode Kruis is financiële flop

Suske, Wiske en co. brachten nog maar 308.000 euro op.© rode kruis

De jaarlijkse stickeractie van het Rode Kruis heeft tot nog toe amper een tiende opgeleverd in vergelijking met vorig jaar. 'Dat is slecht nieuws voor de lokale afdelingen voor wie de stickeractie de belangrijkste bron van inkomsten is.'

edm

Omdat het Rode Kruis door de coronacrisis dit jaar geen vrijwilligers op pad kon sturen voor zijn jaarlijkse stickeractie, werden de bedrukte stickervellen (met de afbeeldingen van figuren uit Suske & Wiske) in de brievenbussen van 770.000 Vlaamse gezinnen gestoken, met de vraag een bijdrage te storten. Daaraan hebben weinigen gehoor gegeven.

Amper 10.270 gezinnen hebben hun portefeuille opengetrokken voor een gift. Online verkocht het Rode Kruis ongeveer 12.000 stickers. Waar het vorig jaar nog 3,2 miljoen euro ophaalde met de stickeractie, is dat tot nog toe maar 308.000 euro, amper een tiende van wat de actie vorig jaar opbracht.

Een zware financiële dobber voor de organisatie. 'Met dit alternatief hoopten we het inkomstenverlies voor onze lokale afdelingen in zekere mate te beperken, maar dat loopt moeilijker dan gedacht', zegt woordvoerder Ine Tassignon. 'Normaal verkopen we tijdens de eerste vier dagen van de stickeractie - die twee weken duurt - 90 procent van het totaal aantal stickers. De alternatieve actie loopt ondertussen twee weken en het resultaat valt tegen.'

Belangrijke inkomstenbron valt weg

'Nu de belangrijkste bron van inkomsten voor lokale Rode Kruis-afdelingen wegvalt, wordt ook het voortbestaan van sommige van die afdelingen en de hulp die ze in de buurt bieden onzeker. De inkomsten van de stickeractie gaan integraal naar die afdelingen die er eerstehulpmaterialen, ziekenwagens, AED-toestellen, hulpposttenten, medisch materiaal, … mee financieren.'

'Het zijn onze 241 afdelingen, waar alles samen 13.340 vrijwilligers actief zijn, die ervoor zorgen dat de meest kwetsbaren in onze samenleving geholpen worden als dat nodig is', zegt Tassignon. Vandaag vervoeren de Rode Kruis-vrijwilligers bijvoorbeeld zieke covid-19-patiënten en helpen ze in woonzorgcentra.

Rode Kruis stopt 770.000 stickers gratis in brievenbus

Rode Kruis-vrijwilligers kunnen hun stickers dit jaar niet verkopen op kruispunten. Daarom worden er 770.000 gratis in bussen gestoken, in de hoop dat gezinnen toch een gift doen.