Direct naar artikelinhoud
Coronatoeslag

Een duurdere wereld na de lockdown: waar betaalt u straks een toeslag?

Het is mogelijk dat uw geliefde kapper tussen de 1 en 3 euro extra vraagt voor een knipbeurt. 'Die toeslag mag enkel dienen om extra kosten voor veiligheidsmaatregelen te dekken.'Beeld BELGA

Het coronavirus dwong ons in lockdown. Nu we stilaan uit ons kot mogen, is de kans reëel dat de wereld duurder is dan toen we hem achterlieten. Worden kapsalons, fitnesscentra en bioscopen genoodzaakt om hun prijzen te verhogen?

en

Weg met die coronacoupe

De een schoor het af, of liet het groeien, de ander waagde zich aan een haarakiri, een mislukte thuisknipbeurt. Maar dat kappers collectief werden gemist in tijden van corona, staat vast. Je weet pas hoe dierbaar iets is, wanneer je het niet meer hebt. Maar willen we er ook iets meer voor betalen?

Nu de professionele haarknippers en -kleurders de deuren opnieuw open zetten, zou het weleens kunnen dat u een coronatoeslag betaalt voor een knipbeurt. “Wij kregen de laatste weken alleszins vaak de vraag van collega’s of dat wel te verantwoorden was”, zegt Mitch Mues van Coiffure.org. “Ons advies luidt: ja, maar overdrijf er niet mee. Dan zullen klanten dat wel begrijpen.”

Lees: het is mogelijk dat uw geliefde kapper tussen de 1 en 3 euro extra vraagt voor een knipbeurt. “Die toeslag mag enkel dienen om extra kosten voor veiligheidsmaatregelen te dekken.”

Bij kappersketen Kreatos voeren ze geen prijsverhoging door. “We vragen klanten wel om een mondmasker te dragen. Als ze er geen hebben, bieden we er een aan tegen betaling”, zegt Kris Vanosmael. Knippen gebeurt enkel op afspraak.

Afzien in de fitness

Puffen op de loopband of gewichten heffen voor de spiegel zit er al enige tijd niet meer in. Wanneer wel, is nog niet duidelijk. Sommige fitnesscentra besloten abonnementen te bevriezen. Andere gaven de klanten keuze: bevriezen, laten doorlopen of stopzetten. Die opties gingen er allemaal van uit dat de coronamaatregelen tijdelijk zouden zijn.

“Door snel voor digitale cursussen te kiezen, hebben heel wat centra toch nog 30 procent van hun omzet gehaald”, zegt Eric Vandenabeele, directeur bij koepelorganisatie fitness.be. “Maar deze periode duurt erg lang. Dat is niet leefbaar. Ongeveer 40 procent van de fitnesscentra zal activiteiten in openlucht kunnen aanbieden. Zodra het indoor weer mag, zal maar een derde van het cliënteel binnen kunnen.

Voor grotere ketens als Jims is dat minder een probleem. “Onze fitnesszalen zijn groot genoeg om aan de veiligheidsvoorschriften te voldoen. Neem nu onze vestiging aan de Rooigem in Gent, die is 1.200 vierkante meter groot. Dat wil zeggen dat we 120 gasten kunnen ontvangen", zegt Francis Ottevaere.

Volgens Vandenabeele zijn een aantal fitnesscentra hun product aan het herdenken: nog meer focus op begeleiding, beleving en hygiëne. “En bij een ander product, hoort ook een andere prijs.” Voor een fitness die pre corona al meer aanbood dan enkel toestellen, betaalde je al snel 40 euro per maand.

Een aantal fitnesscentra is hun product aan het herdenken: nog meer focus op begeleiding, beleving en hygiëne.Beeld AP

Een dag op stap

Of een uitstapje met het gezin naar een pretpark duurder wordt, is nog niet duidelijk. De Belgische pretparken laten in een gezamenlijk persbericht weten dat ze de maximumcapaciteit van hun parken herbekijken om social distancing mogelijk te maken. Wachtrijen, veiligheidsbeugels en eventuele andere onderdelen van attracties zullen ontsmet worden. Ontmoetingen met parkmascottes worden opgeschort.

“Wij zullen zodra we kunnen met shifts werken”, zegt Chelsea Vanhullebusch van Plopsa. “Mensen kunnen in de voor- en de namiddag komen.” Ticketprijzen zullen dan ook verlaagd worden. Hoeveel precies, kon men nu nog niet zeggen. Bij Walibi weten ze nog niet of de prijzen zullen veranderen. De Efteling liet in De Volkskrant verstaan dat een prijsverhoging niet de voorkeur heeft. “Wij willen ons park toegankelijk houden voor iedereen.”

Pintje drinken

Een goed glas wijn op een zonovergoten terras: niemand die weet wanneer het weer kan. De horeca blijft voorlopig op slot, cafés zien de start van het terrasjesseizoen aan hun neus voorbijgaan. De verliezen zullen op een of andere manier goed gemaakt moeten worden. Worden pintjes en virgin mojito straks flink duurder? Moeilijk te zeggen zolang de sector in het duister tast rond een heropstart, klinkt het bij Horeca Vlaanderen.

De eerste bezorgdheid is niet de prijs van het bier maar de klanten in de zaak krijgen, zegt Gerard Claes, uitbater van het iconische Gentse café Charlatan. “Door de lockdown zijn mensen het gewoon geworden om thuis in de drank te vliegen. En ik vrees dat hierna voor veel mensen het schuim van de pint zal zijn: ze gaan zich veel minder extraatjes kunnen permitteren.”

Als de klanten weg blijven, moet de winst dan opgekrikt worden door een duurdere drankkaart? Niet noodzakelijk, zegt Claes. “We zullen wel zien wat er gebeurt eens we kunnen heropenen. In de week, wanneer er meer studenten komen, ligt de bierprijs bij ons een stuk lager dan in het weekend. Een pint kost minder, maar ze drinken er meer, waardoor wij ook omzet draaien.”

Nagels en verzorging

Massagesalons, schoonheidsspecialisten en nagelstudio’s zijn vanaf maandag back in business. Een minderheid van de beautyprofessionals denkt er op dit moment aan om een prijsverhoging door te voeren, blijkt uit een rondvraag door de Belgische Federatie voor Massage en Schoonheidszorgen. Waar dat wel het geval is, gaat het volgens federatievoorzitter Mario Blokken om een verhoging met 2,5 tot 5 euro, afhankelijk van het type behandeling.

“Via Facebook hebben we een bevraging gedaan waar meer dan 1.800 ondernemers op reageerden. Driekwart van hen wil na de heropening dezelfde prijzen hanteren als daarvoor”, zegt Blokken. De meesten vrezen dat klanten anders afgeschrikt worden en geen nieuwe afspraken zullen maken.

Een kwart denkt er dan weer aan de kosten van de veiligheidsingrepen door te rekenen aan de klant. Die kosten zijn erg variabel. Een masseur zal alleen een mondmasker moeten gebruiken. Bij een gelaatsverzorging is een volwaardig – en dus duurder – gezichtsmasker nodig om veilig te kunnen werken, en raadt de sector ook aan om voor elke klant een nieuwe schort te gebruiken.

Een minderheid van de beautyprofessionals denkt er op dit moment aan om een prijsverhoging door te voeren.Beeld REUTERS

Filmpje meepikken

“De prijs? Ha, goeie vraag.” Bij de stadsbioscopen van Lumière – met vestigingen in Antwerpen en Brugge – ligt er op dit moment geen plan voor duurdere tickets op tafel. “Op korte termijn zal dat alvast niet aan de orde zijn,” denkt woordvoerder Alexander Vandeputte.

De stadsbioscopen deden het financieel best goed, klinkt het, maar na de coronacrisis wordt het een huzarenstuk om weer snel rendabel te worden. “In Nederland mogen er vanaf 1 juni 30 mensen in een bioscoop binnen. Ja, hallo. Geen enkel businessplan is daarop voorbereid, natuurlijk.”

In tegenstelling tot de grote ketens als Kinepolis heeft Lumière – dat inzet op arthouse en kwalitatieve cinema – één grote buffer: de meerwaardezoeker. “Grote complexen hebben vooral entertainmentbezoek, wij neigen meer naar cultureel bezoek - de lijstjesmensen, zeg maar. Het bezoek is daardoor meer gespreid bij ons, met minder hoge pieken in het weekend en minder diepe dalen in de week. Maar een prijsverhoging zou sowieso niet de juiste manier zijn om mensen weer te verwelkomen. Onze eerste bezorgdheid om om mensen weer veilig en comfortabel naar de zaal te laten gaan.”

Ook filmketen Kinepolis, de grootste cinemaspeler in ons land, zegt de normale tarieven te zullen blijven hanteren.