Direct naar artikelinhoud
Technologie

Winkelen via Facebook en Instagram wordt gemakkelijker dan ooit

Winkelen via Facebook en Instagram wordt gemakkelijker dan ooit
Beeld REUTERS

We hebben nog nooit zoveel online gewinkeld als in coronatijden. Geen beter moment om de shoppingfuncties van Facebook en Instagram uit te breiden, dacht de techgigant. Bedrijven kunnen met de nieuwe functie ‘Facebook Shops’-producten in de kijker zetten.

De communicatiemachine van Facebook draait op volle toeren. Elke technologiejournalist ter wereld kreeg een uitnodiging om de Facebook Live van Mark Zuckerberg, 19 uur Belgische tijd, zeker mee te pikken. Daarin zou hij een nieuwe functionaliteit aankondigen: ‘Facebook Shops’.

Bedrijven kunnen vanaf nu op een eenvoudige manier producten in de kijker zetten en verkopen via Facebook en Instagram. “Met Facebook Shops hoopt Facebook de kleine en grote bedrijven dan ook extra te ondersteunen in deze moeilijke periode”, klinkt het in het persbericht.

Er komt bijvoorbeeld een Instagram Shop, waar bedrijven hun producten kunnen aanprijzen. Daarnaast rolt het bedrijf ook een functie uit die het mogelijk maakt om producten, zoals sneakers, mutsen of lippenstift, die in livevideo’s te zien zijn, meteen aan te schaffen. Daarmee komt Facebook tegemoet aan verzuchtingen van menig influencer. 

Binnenkort kan je gemakkelijk producten aankopen via livevideo's op Facebook of Instagram.Beeld RV

Facebook bekijkt ook hoe het loyauteitsprogramma’s of klantenkaarten kan koppelen aan Facebook-accounts van gebruikers. In het persbericht spreekt het zelf van een spaarkaart bij een lokale bloemenwinkel. Vraag is maar of winkels en klanten zitten te wachten op zo’n dienst van de techgigant.

Om succesvol te zijn, zette Facebook samenwerkingen op met internationale e-commerceplatformen zoals Shopify en BigCommerce. Dit soort organisaties heeft volgens het techbedrijf alle juiste gereedschap in handen om de stap naar e-commerce te zetten.