Direct naar artikelinhoud
Werk

Slechts vier op de tien ontslagen werknemers krijgen exitgesprek

Door de coronacrisis zullen bedrijven nog mensen moeten ontslaan, meent Acerta.Beeld Shutterstock

Wie ontslagen is, krijgt lang niet altijd een exitgesprek. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging bij 1.020 werknemers door het hr-dienstenbedrijf Acerta.

Van de ontslagen gaat 45 procent gepaard met een gesprek tussen ex-werkgever en ex-werknemer. Kwam het ontslag er op initiatief van de werkgever, dan valt dat percentage terug tot 41 procent. 

Van degenen die een laatste formeel gesprek met hun werkgever kregen, had slechts de helft het gevoel feedback te kunnen geven over hoe zij hun werkgever ervaren hadden. Een derde had de indruk dat er met die feedback ook effectief iets zou gebeuren. 

Meer dan een kwart van de ontslagen werknemers (27 procent) zegt dan weer bereid te zijn om terug te keren naar zijn vorige werkgever. Bij wie een goed contact met zijn ex-werkgever onderhield, stijgt dat percentage zelfs tot meer dan de helft (54,6 procent).

Magda Duerinckx, manager outplacement bij Acerta: “Offboarding gaat verder dan het ontslag- of exitgesprek. Uiteraard is het belangrijk om bij het afscheid zelf de tijd te nemen om te luisteren naar de (ex)-medewerker en hieruit te leren. Onze cijfers tonen dat dit niet zo vaak gebeurt. Logisch, want het moeilijke moment waarop je iemand ontslaat is niet de beste timing om te vragen naar feedback waar je als bedrijf uit kunt leren. Op een later tijdstip interesse tonen in de feedback van een ex-medewerker kan uiteraard ook. Die oprechte interesse begint bij het vragen aan ex-medewerkers hoe het gaat, hoe de zoektocht naar een nieuwe job vlot en of je hem of haar kunt bijstaan.” 

Dat kan bijvoorbeeld door het schrijven van een aanbeveling. Digitale netwerken zoals LinkedIn lenen zich daar perfect toe, zegt Duerinckx. Ze wijst erop dat door de coronacrisis bedrijven genoodzaakt zullen zijn om mensen – vaak ongewild – te ontslaan. 

“Het is zeker mogelijk voor ex-werkgevers en ex-werknemers om na een ongewild ontslag elkaars ambassadeur te zijn. Uit de vragen zien we dat werkgevers zich wel degelijk voorbereiden op alle scenario’s en werknemers appreciëren het wanneer hun werkgever dit met hen deelt. We krijgen ook vragen van werkgevers over hoe eventuele ontslagen aan te pakken. De ‘corona-ontslagen’ brengen werkgevers in een heel andere ontslagsituatie dan in gewone tijden”, zegt Duerinckx.