Elektrische steps goed voor een ongeval per week

Elektrische steps zijn een plaag in het Brusselse straatbeeld. Ze veroorzaken daarbij ook nog eens veel ongevallen. Elke week belandt er wel een stepper in een Brussels ziekenhuis.

De cijfers zijn afkomstig uit onderzoek van het Vlaams verkeersinstituut Vias, in samenwerking met de Brusselse spoedafdelingen.

Mooi weer

In Wallonië en Vlaanderen gebeuren er opvallend minder ongevallen met de step, mogelijk omdat ze daar gewoon minder gebruikt worden. In Brussel valt er zowat een slachtoffer per week, maar in bepaalde zones gaat het om twee of drie gewonden in dezelfde tijdspanne. Mooi weer betekent dan weer slecht nieuws voor de spoeddiensten, dan vallen er meer gewonden.

Een deel van de reden waarom ongevallen met steps soms met een retourtje naar het ziekenhuis eindigen, is dat er geen wegcode voorzien is. Zo zijn er maar twee landen die verplichten om een helm te dragen. Sommige landen en steden, waaronder Parijs, verbieden ook om met uw elektrische step op het voetpad te rijden.

Helm

Die helm is wel cruciaal. Uit het onderzoek blijkt dat niemand van de binnengelopen gewonden een helm droeg. Hoofdletsels en kaakbreuken zijn dan ook schering en inslag. Ook polsbreuken komen frequent voor.

‘Hoewel een helm dragen van het grootste belang is, is het moeilijk om die te verplichten. Velen gebruiken immers een deelstep op onvoorziene momenten. Een helm is dan niet altijd voorhanden’, zegt Vias in een perscommuniqué.

Bijgevolg komen hoofdletsels en kaakbreuken het vaakst voor. Sommigen hebben letsels aan de onderbuik door de botsing met het stuur. Breuken aan de bovenste ledematen, zoals een polsbreuk, komen ook vrij frequent voor.

Onervaren

Het goede nieuws is dat er bij de ongevallen weinig extra gewonden vallen, buiten de bestuurder van de step zelf. Vaak gaat het ook om onervaren bestuurders, die voor het eerst met een step rijden of die zeer zelden de elektrische step bovenhalen.

Uit de studie blijkt voorts dat bij de overgrote meerderheid van de ongevallen enkel de gebruiker van de elektrische step betrokken is. De meerderheid van de ongevallen gebeurt bovendien met een occasionele gebruiker of iemand die voor het eerst op een elektrische step rijdt.

Meer