Actiegroep wil trager verkeer op "brokkelbrug" E17 in Gentbrugge

De actiegroep ViaduKaduk wil dat de maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op de E17 ter hoogte van Gentbrugge verlaagd wordt. Er zijn momenteel werken aan het viaduct en daarom mag je er niet sneller rijden dan 50km/u. Dat heeft volgens de actiegroep een positief effect op de geluidsoverlast. Volgens Agentschap Wegen en Verkeer is een verlaging niet mogelijk: "Het is te onveilig om daar trager te rijden", klinkt het. 

De "brokkelbrug" - het viaduct van de E17 in Gentbrugge - wordt op dit moment onder handen genomen omdat de brug dringend aan herstelling toe is. Door de werken geldt daar een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur, en dat heeft een positief effect: "Sinds de coronacrisis is het verkeer verminderd waardoor de geluidshinder ook sterk is gedaald", vertelt Hans Verbeeck van vzw ViaduKaduk, een actiegroep die ijvert voor meer veiligheid en minder geluids- en verkeersproblemen rond het viaduct in Gentbrugge. "Toen de werken begonnen, werd het nog rustiger."

Renovatiewerken

"Sinds het begin van de coronarisis én sinds de werken is de geluidshinder rond het viaduct gedaald omdat er een tijdelijke snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur geldt voor auto's en vrachtwagens", vertelt Verbeeck. "Na de versoepeling van de maatregelen is er weer meer verkeer, maar toch is er nog altijd minder lawaai, ook al zijn de geluidsschermen verwijderd om de herstellingswerken te kunnen doen. Wij concluderen daaruit dat het dalen van de geluidshinder dus alles te maken heeft met de verlaging van de snelheid van 90 naar 50 kilometer per uur."

Er is weer meer verkeer, de geluidschermen zijn weg, en toch is er nog altijd minder lawaai door de snelheidsbeperking

Actievoerder Hans Verbeeck van vzw Viadukaduk

"Het is moeilijk om conclusies te trekken uit de metingen van de actiegroep omdat er veel verschillende factoren spelen", reageert Sylvie Syryn van Agentschap Wegen en Verkeer. "De auto’s rijden niet alleen trager, ze rijden er nu ook maar aan 1 kant en er is minder verkeer geweest de afgelopen weken. We kunnen er dus niet zomaar op voortgaan."

Overleg

De actiegroep vzw ViaduKaduk wil graag overleggen met het stadsbestuur en met het Agentschap Wegen en Verkeer. "Het lijkt ons een goed idee om in deze periode van renovatie met hen na te denken over een aanpassing van de snelheid," zegt Verbeeck. "Het zal waarschijnlijk makkelijker zijn om een eventueel snelheidsregime in te voeren direct na de renovatie. Er kan misschien ook ineens bekeken worden of zo'n systeem niet kan doorgetrokken worden naar andere snelwegen die door woongebieden lopen in het Gentse."

Een snelheidsverlaging kan voor meer files én ongelukken zorgen

Sylvie Syryn, Agentschap Wegen en Verkeer

Agentschap Wegen en Verkeer ziet een snelheidsverlaging in ieder geval niet zitten: “Na de werken zal het 90 kilometer per uur blijven omdat het een snelweg is met heel veel verkeer," zegt Sylvie Syryn. "Als we de snelheid nog meer gaan verlagen, bestaat het risico op file. En dan stijgt ook de kans op kop- staartaanrijdingen.”

Compromis?

Hans Verbeeck van vzw ViaduKaduk hoopt toch dat er iets aan de geluidsoverlast gaat gebeuren: "Je hoort een groot verschil in het motorgeluid en in het rolgeluid op het wegdek en dat is nu veel minder. De slechte voegen op het viaduct zijn er nog wel, maar je hoort die zelfs niet meer. Het enige wat we nog horen zijn de drilboren van de werken die bezig zijn. Van het verkeer zelf horen wij bijna niks."

“Tijdens de renovatiewerken zetten wij natuurlijk wel in op verschillende manieren om de geluidsoverlast te beperken", stelt Syryn gerust. "Zo komen er een nieuwe voegen, komt er een geluidsarmwegdek en worden de geluidsschermen verhoogd.”

Meest gelezen