D'Ieteren Auto wil tot 211 jobs schrappen in België
D’Ieteren Auto, de autodivisie van de groep D’Ieteren die de merken van Volkswagen invoert in België, wil wegens de coronacrisis haar transformatieplan versnellen. Daardoor kunnen in België tot 211 banen verloren gaan. Voor de activiteiten van D’Ieteren Sport zal een overnemer gezocht worden, de activiteiten van de Contact Centers in Kortenberg worden stopgezet.
Als gevolg van de huidige gezondheidscrisis wordt D’Ieteren Auto geconfronteerd met een forse daling van de vraag. In vergelijking met 2019 zullen de nieuwe auto- en bedrijfswagenmarkten dit jaar naar verwachting krimpen tot respectievelijk 435.000 en 55.000 nieuwe inschrijvingen. De komende vijf jaar zouden de markten zich dan stabiliseren op respectievelijk 450.000 en 60.000 nieuwe inschrijvingen.
D’Ieteren Auto was al enkele maanden bezig met de transformatie van zijn kernactiviteiten. De afname van de vraag zou nu -in combinatie met het veranderende gedrag van de klant- de strategie voor 2025 in gevaar brengen.
“We hebben de ambitie een belangrijke speler te zijn in de ontwikkeling van een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit”, zegt CEO Denis Gorteman. “Om dat doel te bereiken, hebben we onze strategie tot het jaar 2025 vastgelegd. Daarvoor is een wereldwijde investering nodig van 182 miljoen euro over die periode.”
Geen Yamaha-producten meer
De directie is ook van plan om geen Yamaha-producten meer in te voeren in België en het Groothertogdom Luxemburg, een activiteit die momenteel wordt uitgevoerd door D’Ieteren Sport. Voor D’Ieteren Sport wordt een overnemer gezocht. D’Ieteren Auto wil ook de activiteiten stopzetten “die niet langer voldoen aan de behoeften van de concessiehouders of klanten”. “In dat verband heeft de directie de intentie om de activiteiten van de Contact Centers in Kortenberg stop te zetten. Concessiehouders organiseren vandaag grotendeels op lokaal niveau testritten voor klanten”, klinkt het.
De 211 banen die mogelijk sneuvelen, zijn jobs binnen D’Ieteren n.v., D’Ieteren Sport n.v. en Volkswagen D’Ieteren Finance n.v. De herstructurering heeft geen invloed op de activiteiten van de zelfstandige concessiehouders, die instaan voor de verkoop en dienstverlening na verkoop van de verdeelde merken.
“Als samenleving kopje onder”
De wettelijke informatie- en consultatieprocedure met de personeelsvertegenwoordigers in het kader van de wet-Renault is vandaag opgestart. In de voormiddag vond een informatiesessie plaats voor alle medewerkers via een webinar.
De vakbonden krijgen morgenmiddag toelichting, maar reageren nu al geschokt op het nieuws. “De vakbonden zullen proberen om alle ontslagen tegen te houden en gaan niet mee in dit verhaal”, zegt Tina De Greef van ACV Puls. “Als we alle bedrijven die nu wat verlies maken door corona mensen op straat gaan laten zetten, gaan we als samenleving kopje onder gaan. Dat is voor ons geen optie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
-
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
-
5
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Renault wil wereldwijd 15.000 banen schrappen
De Franse autobouwer Renault wil wereldwijd zo'n 15.000 banen schrappen. Dat is donderdagavond vernomen uit eensluidende bronnen dichtbij het dossier. Renault maakt morgen een eerder aangekondigd besparingsplan bekend, waarbij over drie jaar 2 miljard euro zou gesnoeid worden. -
Elon Musk gebruikt geschift argument om niet te getuigen in Tesla-zaak, maar dat pakt niet bij rechter
-
AB Volvo en Renault starten joint venture op voor productie elektrische bestelwagens
-
Volvo beslist om EX30 in Vlaanderen te bouwen: opsteker voor 7.000 personeelsleden
Volvo zal in 2025 ook de EX30, een verkoopsucces, in zijn Gentse fabriek bouwen. Dat heeft de Zweedse hoofdzetel van de autobouwer aan nieuwsagentschap Belga bevestigd. De beslissing van de internationale top is een opsteker voor de ruim 7.000 personeelsleden in ons land. Volvo is een van de grootste industriële werkgevers van Vlaanderen. -
PREMIUM73
Waarom de batterij voor elektrische auto’s plots zoveel goedkoper wordt. En dat niet noodzakelijk goed nieuws is
Voor wie eraan denkt om dit jaar een elektrische wagen te kopen, is er hoopvol nieuws. De belangrijkste producenten van batterijen zijn verwikkeld in een prijsoorlog en bekampen elkaar met spectaculaire kortingen. Waarom doen ze dat? En wordt u straks beter van hun strijd? “Zeker voor een bepaald type van elektrische wagens kan de prijs omlaag gaan.” Al is dat tóch niet alleen maar goed nieuws. -
Bosch schrapt tot 1.500 banen: “Nood aan meer investeringen en minder personeel”
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJean Gobin
Jean Gobin
Leo Mariën
jos De Decker
andre Dewilde