Kunnen abonnementsformules voor vliegreizen de luchtvaartsector redden?

De coronapandemie heeft weinig sectoren meer schade toegebracht dan de luchtvaartsector.  Wereldwijd hadden overheden, volgens de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen (IATA), eind mei al voor 123 miljard dollar steun moeten toezeggen aan noodlijdende luchtvaartmaatschappijen. Volgens de organisatie zullen luchtvaartmaatschappijen tegen eind dit jaar een gezamenlijke schuldenberg torsen van 550 miljard dollar. Eind vorig jaar was dat nog 430 miljard dollar.

In verschillende regio’s trekt de vraag naar vliegreizen ondertussen opnieuw wat aan, maar van ‘en masse’ vliegen, zoals het de norm was vooraleer het coronavirus toesloeg, is nog lang geen sprake. Sectorspecialisten vrezen dat het jaren kan duren voor het opnieuw zover is.

Omdat de inkomsten de voorbije maanden zijn gedecimeerd, tonen luchtvaartmaatschappijen zich vandaag bereid inkomstenbronnen aan te boren voor dewelke ze vroeger weinig animo toonden.

(EPA-EFE/DIEGO AZUBEL)

Één daarvan zijn abonnementsformules, een concept dat wordt geïntroduceerd door o.a. Caravelo, een Spaans bedrijf, dat specialiseert in de ontwikkeling van software voor luchtvaartmaatschappijen. 

‘Luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat ze moeten overstappen op een mix van transactionele en abonnementsinkomsten’, zegt CEO Iñaki Uriz op de vaksite Skift. Hij ervaarde de voorbije maanden toenemende interesse in abonnementsformules. De voorbije 2 jaar had zijn bedrijf nochtans slechts één contract kunnen versieren. Bij de weinig bekende Mexicaanse budgetvlieger Volaris.

Uit een enquête van onderzoeksbureau Pros blijkt wel dat 80 procent van de ondervraagden zo’n abonnementsformule wel ziet zitten.

Hoe werkt het?

Volaris zocht en vond inspiratie bij abonnementsformules die door veel jongeren worden gebruikt, zoals Netflix, Spotify of iTunes. Doel is om klanten tegen een voordelige prijs voor langere tijd aan zich te binden.

Geïnteresseerden tekenen op voor een periode van minimum 12 maanden. Dat geeft recht op een binnenlandse vlucht per maand voor een vastgestelde prijs. Die vlucht wordt maandelijks afgerekend. Een retourvlucht kost gemiddeld 27 euro, luchthaventaksen niet inbegrepen. Die lopen vaak hoger op dan het abonnement zelf. Passagiers kunnen tegen betaling ook extra diensten bestellen zoals handbagage en extra-bagage. Opmerkelijk genoeg gebruikt een abonnee gemiddeld amper vijf van zijn twaalf vluchten op.

(EPA/AIRBUS/HO)

Het programma hield uiteraard geen rekening met een pandemie die vliegen zo goed als onmogelijk heeft gemaakt, maar Volaris stuurde zijn 30.000 klanten wel een bericht. Daarin de belofte de 12 maanden uit te breiden met de tijd die door de pandemie verloren gaat. Verder doet Volaris daar nog eens een of twee extra vluchten cadeau bovenop.

Wat houdt luchtvaartmaatschappijen tegen?

Abonnementsformules hebben twee nadelen voor luchtvaartmaatschappijen. Ten eerste is de reservatiesoftware van deze bedrijven meestal niet uitgerust om dit soort abonnementen te verwerken. Dat betekent dat zulke software moet worden ontwikkeld, of dat het geheel moet worden uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven, zoals Caravelo.

Een tweede probleem is dat niemand op voorhand exact weet hoe deze abonnementsformules te prijzen opdat men bijkomende winst kan genereren zonder de bestaande inkomsten te kannibaliseren. Last-minute reizigers waren vaak bereid astronomische prijzen te betalen om toch nog op een vlucht te raken.

Maar de coronacrisis heeft dat tweede probleem ongewild opgelost, aldus Uriz. De meeste vliegtuigen zitten voor amper 20 procent vol, dus is het een prima moment om zulke abonnementsformules uit te testen. 

Waarom? Luchtvaartmaatschappijen hebben weinig andere keuzes. Ofwel investeren ze in reclame en bieden ze grote kortingen aan om een reiziger één keer te mogen vervoeren. De andere optie is de abonnementsformule, waarbij ze dezelfde reclamecampagne voeren, maar de reiziger wel voor een jaar aan zich binden. Volgens Uriz kunnen ook abonnementsformules variëren. Zo kunnen geïnteresseerden opteren voor bijvoorbeeld één reis per kwartaal, eerder dan een reis per maand.

Meer