5 tips om van je LinkedIn bedrijfspagina een klantenmagneet te maken

Als je zelfstandig zaakvoerder bent of je runt een eigen bedrijf, dan is het absoluut een must om een LinkedIn Bedrijfspagina te hebben. 

In dit artikel laten we zien hoe je in een paar eenvoudige stappen een bedrijfspagina maakt en vooral hoe je deze pagina kunt inzetten om nieuwe klanten aan te trekken en je business uit te bouwen.

Het professionele netwerk LinkedIn blijft fors groeien en is met meer dan 3 miljoen Belgische gebruikers zelfs populairder dan Instagram. 

Het is duidelijk dat bedrijven brood zien in het platform en hun LinkedIn-strategie proberen te perfectioneren, zodat ze het potentieel van dit professionele netwerk kunnen aanboren.

De vraag is: waar moet je beginnen? Wat gaat nu écht het verschil maken om succesvol te zijn met je LinkedIn-bedrijfspagina?

Met dit eenvoudige 5-stappenplan kan je meteen aan de slag met enkele quick-wins.

Maar laat ons eerst even kijken naar de voordelen van een LinkedIn-bedrijfspagina

De basis van LinkedIn is uiteraard je individuele persoonlijke profiel. Daarop laat je meestal je vaardigheden, carrièreverloop en huidige functie zien, maar komt het bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt niet echt uit de verf. 

Met een LinkedIn bedrijfspagina kan je:

  • Producten, nieuwe ontwikkelingen en ander nieuws van je bedrijf in de kijker zetten
  • Een sterke corporate branding opbouwen
  • Een directe link plaatsen naar de bedrijfswebsite
  • Persberichten of andere aankondigingen verspreiden
  • Vacatures plaatsen en nieuwe medewerkers aantrekken
  • Je bestaande klanten informeren en hot prospects aantrekken
  • Sterkere relaties opbouwen en leads genereren

Je merkt het, laten we maar meteen de handen uit de mouwen steken.

1. Hoe een LinkedIn bedrijfspagina maken?

Heb je nog geen pagina voor je bedrijf op LinkedIn? Of wil je zeker zijn dat deze goed geoptimaliseerd is? In onderstaande video leggen we exact uit hoe je aan de slag kunt om een pagina te maken en de eerste vruchten ervan te plukken. 

2. Publiceer unieke en waardevolle inhoud

Je wil natuurlijk dat je bericht zo veel mogelijk mensen bereikt. Het soort inhoud dat ‘viraal’ gaat op LinkedIn is meestal een onderwerp dat een bepaalde oplossing biedt voor een probleem waarmee jouw doelgroep/klanten/prospects worstelen. Dit slaat meteen aan omdat het herkenbaar én bruikbaar is. Bovendien bouw je met dit soort berichten heel wat goodwill en autoriteit op. 

In welke branche je ook actief bent, dit soort content moet in ieder geval een onderdeel zijn van je strategie. Gebruik LinkedIn dus vooral om waardevolle informatie te verspreide

3. Nodig je connecties uit je pagina te volgen

Een uitstekend idee is om je bestaande connecties uit te nodigen om je company page te volgen. Op deze manier krijg je meteen een groter netwerk. In bovenstaande video tonen we hoe dat werkt. Je moet wel rekening houden met een aantal beperkingen: deze functie kan enkel worden gebruikt door de beheerder van bedrijfspagina, je moet minimum 3 connecties hebben, anders is de optie niet beschikbaar, je kan iemand slechts één keer uitnodigen en je kan maandelijks een beperkt aantal uitnodigingen versturen. 

Houd er ook rekening mee dat LinkedIn-gebruikers zich kunnen afmelden voor deze uitnodigingen. Hoe dan ook, het is een interessante tool voor je LinkedIn-marketinggroei. 

4. Moedig je medewerkers aan je content te liken en te delen

Stimuleer werknemers, collega’s en je bestaande connecties om je bedrijfspagina te volgen en jouw content te delen

Begin je van nul met je LinkedIn bedrijfspagina? Dan is het zeker een goed idee om je  werknemers en collega’s mee op de kar te krijgen om snel nieuwe volgers vinden en je pagina en updates te promoten.

Moedig je medewerkers of team ook aan om je bedrijfspagina toe te voegen bij de werkervaring in hun persoonlijk profiel.  (zie bovenstaande video)

Zorg er dus voor dat iedere werknemer van jouw bedrijf zijn/haar profiel optimaliseert. Zeker medewerkers met een extern gerichte functie (sales, marketing, communicatie) zijn hierbij cruciaal. Hun online aanwezigheid op LinkedIn heeft meestal een grotere invloed op de uitstraling en imago van je organisatie.

Door medewerkers de berichten op de bedrijfspagina actief te laten delen, bereik je niet enkel je bedrijfsnetwerk maar ook dat van je medewerkers. Extra tip: heel waarschijnlijk hebben je medewerkers wat koudwatervrees om berichten te gaan liken of delen. Of misschien weten ze niet hoe ze dat op de beste manier kunnen doen. Een goede basiscursus LinkedIn kan misschien net dat extra duwtje geven om er mee aan de slag te gaan.

5. Zorg voor een aangepaste content strategie

LinkedIn is geen Instagram, Twitter of Facebook. Het vereist echt een andere aanpak. De tekst, het beeldmateriaal, de inhoud en de tone of voice zijn totaal verschillend van andere sociale media. Zorg ervoor dat de content die op LinkedIn verschijnt een professioneel karakter heeft, zonder daarbij je authenticiteit te verliezen. 

Probeer in te spelen op de concrete behoeften van je doelgroep. Ze willen inspiratie opdoen, relevante discussies volgen en op de hoogte blijven van trends en sectornieuws. 

LinkedIn vereist dus een aparte strategie voor jouw contentmarketing. Ga samenzitten met je sales team of de customer service en brainstorm over welke vragen/uitdagingen jullie klanten hebben. Als je daar op inspeelt met je content, dan raak je gegarandeerd de juiste snaar.

[Bron: www.expertacademy.be]

Meer