© WDK

“Goed nieuws voor de consument: horeca verhoogt de prijzen niet na lockdown”

Een week na de heropening van de cafés en restaurants heeft NSZ een eerste evaluatie opgemaakt van de horecasector. En die houdt volgens de zelfstandigenorganisatie “goed nieuws in voor de consument”, zo luidt het. “Ondanks alles merken we dat de uitbaters hun prijzen niet verhogen.”

mtm

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) deed een enquête bij 902 horeca-uitbaters. De meesten spreken van een trage herstart: twee op de drie haalt nu nog niet de helft van hun normale omzet. “Dat is geen goed nieuws voor de uitbaters ook al was dit gezien het minder goede weer en de veiligheidsvoorschriften te voorspellen.”

Wel goed nieuws is er, volgens het NSZ, voor de consument. “Hoewel de gezondheidsvoorschriften (plexiglas, minder tafels omwille van de afstandsregels,… nvdr.), en de verhoging van de prijzen door sommige leveranciers extra kosten en minder inkomsten hebben veroorzaakt, rekenen de uitbaters die kosten niet door aan hun klanten”, luidt het. “Ook al heeft nu al 29 procent van de uitbaters te maken met een lichte verhoging van de leveranciersprijzen, de uitbaters beseffen dat het niet het moment is om dit door te rekenen. Wel proberen heel wat uitbaters de kosten te drukken door bijvoorbeeld zaken van de kaart te schrappen. Anderzijds dalen de consumptieprijzen evenmin, wat gezien de precaire situatie van de horecasector ook logisch is.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER