Wereld koopt volgend jaar drie miljoen elektrische wagens

Volgend jaar zullen wereldwijd meer dan drie miljoen elektrische wagens worden verkocht. Dat betekent een groei met 36 procent tegenover het lopende jaar. Dat blijkt uit een studie van Cairn Energy Research Advisors.

‘Men kan volgend jaar een sterke toename van de verkoop van elektrische wagens verwachten,’ zegt Sam Jaffe, directeur van Cairn Energy Research Advisors. ‘Over de hele wereld zullen overheden nieuwe programma’s lanceren om consumenten aan te moedigen op de aankoop van elektrische auto’s over te schakelen. De combinatie van een aantal factoren zal volgend jaar de verkoop van elektrische wagens sterk stimuleren.’

Europa

Vooral China en Europa zullen zich volgens Jaffe volgend jaar als belangrijke markten voor de verkoop van elektrische wagens manifesteren. China is met een productie van meer dan één miljoen exemplaren nu al de grootste fabrikant van elektrische auto’s. De sterkste groei zal volgens Jaffe echter in Europa kunnen worden gemeld.

‘In vele Europese landen nemen de overheden immers initiatieven om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen,’ zegt hij. ‘Landen zoals Frankrijk lanceren nieuwe initiatieven om hun bewoners ervan te overtuigen elektrische wagens te kopen. De Franse president Emmanuel Macron heeft zelfs duidelijk gemaakt dat zijn land de grootste producent van milieuvriendelijke auto’s in Europa moet worden.’

Bovendien zullen de Europese autofabrikanten hun capaciteit voor de productie van elektrische wagens sterk opvoeren. Die investeringen zullen vanaf volgend jaar hun impact laten voelen. Een gelijkaardige trend zal volgens Jaffe ook in de Verenigde Staten kunnen worden opgetekend.

Consumentenvertrouwen

Dit jaar zullen elektrische modellen volgens Jaffe wereldwijd wellicht ongeveer 3 procent van de totale autoverkoop vertegenwoordigen. ‘De vertraging van de economie zal echter in vele landen een negatieve impact op de vraag naar elektrische auto’s kunnen hebben. Het vertrouwen van de consument is de sleutel. Als de mensen geen vertrouwen hebben in hun werkzekerheid of de algemene economie, zullen ze niet snel beslissen een nieuwe auto te kopen.’