Videospeler inladen...

Vakbonden en directie Brussels Airlines bereiken "principieel akkoord"dat maximaal inzet op vrijwillig vertrek

Na weken onderhandelen hebben de vakbonden en de directie van Brussels Airlines een principieel akkoord gesloten rond de herstructurering bij de luchtvaartmaatschappij. Er wordt ingezet op maximaal vrijwillig vertrek om zoveel mogelijk naakte ontslagen te vermijden. Om en bij de 1.000 banen zijn bedreigd. Federaal vicepremier Alexander De Croo is tevreden dat beide partijen een akkoord bereikt hebben.

De coronacrisis heeft luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines snoeihard geraakt. De vliegtuigen stonden 3 maanden aan de grond en zo goed als het voltallige personeel zat al die tijd technisch werkloos thuis.  Vorige maand kondigde de directie de intentie aan om 1.000 banen in het bedrijf te schrappen.

De onderhandelingen met de sociale partners over dat jobverlies zijn nu ten einde en er is ook een kader uitgewerkt met structurele maatregelen voor wie blijft. Vooral de onderhandelingen met de piloten verliepen erg moeizaam. Het princiepsakkoord wordt nu vrijdag voorgelegd aan de ondernemingsraad bij Brussels Airlines die het akkoord moeten bekrachtigen.

Naakte ontslagen beperken

De directie en de vakbonden hopen met de plannen het aantal naakte ontslagen te beperken. Het cijfer van 250-300 circuleert dan. Voor de andere banen wordt vooral ingezet op een vrijwillige vertrekregeling. 

"Brussels Airlines heeft een principieel akkoord gesloten met de drie vakbonden, die de 4.200 medewerkers van het bedrijf vertegenwoordigen. Het akkoord omvat structurele maatregelen die de competitiviteit van de maatschappij verhogen." laat Brussels Airlines in een statement weten.

Voor de directie was het belangrijk om niet enkel eenmalige maatregelen te nemen. Om de financiële toekomst van het bedrijf veilig te stellen zijn structurele maatregelen nodig. Dan wordt vooral gekeken naar de vlieg - en rusttijden van het vliegend personeel en de verloning daar. Ook de 'nightstops' waarbij bemanningen in het buitenland verblijven zouden deels op de schop gaan, omdat ze te duur zijn. Verder kijkt Brussels Airlines ook naar het eigen netwerk en moeten verlieslatende routes definitief geschrapt worden.

De piloten stelden zelf voor om tot bijna de helft van hun salaris in te leveren tot in 2023. Ze hoopten met die eenmalige maatregel jobverlies bij het vliegend personeel te beperken door op die manier 100 miljoen euro te besparen. Maar voor de directie ging dat voorstel niet ver genoeg en waren structurele maatregelen nodig.

Het akkoord met de vakbonden wordt nu vrijdag voorgelegd aan de ondernemingsraad van Brussels Airlines. Het is een eerste belangrijke stap in de redding van de luchtvaartmaatschappij.

Federaal minister van Financiën en vicepremier Alexander De Croo verwelkomt het sociaal akkoord bij Brussels Airlines: "Met het sociaal akkoord is een belangrijke eerste klip genomen om Brussels Airlines in deze moeilijke tijden opnieuw een toekomstperspectief te geven. Ook de federale regering is bereid om de nodige inspanningen te leveren."

Moeilijke onderhandelingen, staatssteun blijft onzeker

Intussen vecht Brussels Airlines nog altijd voor haar overleven. De luchtvaartmaatschappij heeft de voorbije weken geprobeerd om de cashflow in het bedrijf goed te beheren door uitstel te vragen van betaling voor bijvoorbeeld de huur van vliegtuigen. Maar de situatie is geen weken meer houdbaar. De luchtvaartmaatschappij heeft al een aantal maanden een aanvraag lopen voor financiële staatssteun bij de Belgische overheid van om en bij de 300 miljoen euro. Maar die onderhandelingen verliepen lange tijd erg moeizaam, maar toch klinkt de regering hoopvol dat er een akkoord kan gevonden worden: "De Belgische overheid heeft zich de voorbije weken tijdens de onderhandelingen met Lufthansa steeds bijzonder redelijk en constructief opgesteld. Wanneer iedereen met die ingesteldheid rond de tafel zit, is een vruchtbaar akkoord mogelijk." zegt vicepremier De Croo.

(lees verder onder de foto)

De Belgische overheid gaf dus uiteindelijk het signaal dat ze de noodlijdende maatschappij wel ter hulp willen komen maar dan wel in ruil voor garanties van het Duitse moederbedrijf Lufthansa. Die garanties vormen nu al weken het struikelblok voor een finaal akkoord tussen beide partijen. Vooral het feit dat de Belgische overheid een mechanisme in het leven wil roepen met boetes en aandelen indien Lufthansa de afspraken niet nakomt zorgt voor een vertraging van de gesprekken. Het Duitse moederbedrijf wil wel praten over de toekomst van haar Belgische dochter maar is voorzichtig met garanties over toekomstige groei: "Er moet altijd gekeken worden naar de winstgevendheid van Brussels Airlines en naar de economische toestand alvorens we beslissen over een uitbreiding van het netwerk of de vloot."

(lees verder onder de foto)

Een akkoord over financiële staatssteun voor Brussels Airlines blijft na maanden onderhandelen voorlopig uit.

Morgen vindt in Frankfurt een aandeelhoudersvergadering van Lufthansa plaats. Daar wordt het Duitse reddingsplan voor de luchtvaartmaatschappij besproken. De Duitse regering is  bereid meer dan 9 miljard euro in Lufthansa te pompen in ruil voor onder andere 20 procent van de aandelen en twee zitjes in de Raad van Bestuur. Dat plan moet nu goedgekeurd worden. Maar een van de aandeelhouders, miljardair Heinz Hermann Thiele dreigt nu roet in het eten te gooien. Met zijn 15 procent van de aandelen zou hij wel eens een veto kunnen uitspreken morgen. Thiele is namelijk niet akkoord met de voorwaarden van het Duitse steunpakket. Lufthansa vreest dat het reddingsplan wel eens zou kunnen worden weggestemd. Het zou dan een kwestie van dagen kunnen zijn tot de luchtvaartmaatschappij 'bescherming tegen haar schuldeisers' zal moeten vragen.

De lonen van het personeel werden daardoor al op 22 juni uitbetaald. Wat de gevolgen van een neen-stem voor de redding van Brussels Airlines kan betekenen blijft koffiedik kijken. Het bedrijf heeft voldoende cash en er zijn maatregelen genomen om zelfs wanneer het Duitse Lufthansa in de problemen zou komen de operaties te blijven verzekeren. Maar dat de Belgische dochter dringend nood heeft aan financiële duidelijkheid is zonneklaar. De huidige turbulentie kan de luchtvaartmaatschappij nog aan, maar om een crash te vermijden is een akkoord tussen Lufthansa en de Belgische regering snel nodig. Brussels Airlines verzekert wel dat er de komende weken geen enkel probleem is om te blijven vliegen. 


Meest gelezen