Foto: Radio 2

Gentse scholieren leggen examens af in de kerk: “Ik zat de laatste week al meer uren in de kerk dan de voorbije jaren samen”

Zo’n 100 leerlingen van het Gentse Sint-Pietersinstituut legden hun examens af in de nabijgelegen Sint-Pauluskerk. De school was op zoek naar extra examenlokalen om de coronaregels te kunnen toepassen. De pastoor was meteen enthousiast. Ook de leerlingen vonden het een goeie zaak: het was er stil en lekker koel. 

Groepjes jongeren babbelen even bij na het examen voor de ingang van de Sint-Pauluskerk in de Gentse stationsbuurt. Een opvallend gezicht voor de toevallige voorbijganger, maar de jongeren zijn het intussen al gewoon. “Ik zat deze week meer uren in een kerk dan in de voorbije jaren opgeteld”, lacht eerstejaarsstudente Estée De Smet. Zij sloot vandaag haar examenperiode af met het vak Nederlands. “Een grote aanpassing was het niet. Het is rustiger dan in een klaslokaal. Bovendien heeft de locatie een zekere charme.”

Onvoldoende ruimte op school

Een hele week lang legden de leerlingen van het eerste, derde en vierde middelbaar aan het Sint-Pietersinstituut examens af in de kerk. De school had onvoldoende ruimte om de coronamaatregelen te respecteren bij het afnemen van de examens. Daarom zocht de directie naar een alternatief. Ze klopten aan bij Michel De Beer, pastoor-emeritus van de Sint-Pauluskerk. “Ik heb geen moment getwijfeld”, getuigt hij. “Ik stond vroeger zelf voor de klas én leef dan ook intens mee met alles wat het onderwijs aangaat.”

(lees verder onder de foto van pastoor De Beer)

Foto: Radio 2

Voor de pastoor bracht het hele gebeuren enkele aangename herinneringen naar boven. “Ik had er zeker mijn plezier in”, gaat hij verder. “De ernst waarmee de leerlingen te werk gaan, is indrukwekkend. Iedereen was stipt, niemand was afwezig. Wanneer ik tussen de schoolbanken wandelde, zagen ze mij niet eens.  Een ware deugd om ze bezig te zien.”

Mijn stappenteller draaide overuren

Leerkracht Karlien Tsjoen

Niet alleen voor de leerlingen was het een hele belevenis. Ook de toezichthoudende leerkrachten zagen de voordelen van de noodoplossing. “Het is rustgevend, zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen”, weet LO-lerares Karlien Tsjoen. “Ondanks de warme temperaturen is het hier aangenaam fris. We zijn ook constant in beweging zodat we zicht hebben op de hele ruimte. Mijn stappenteller draaide overuren. Ook dat kan ik als LO-leerkracht zeker appreciëren”, lacht ze.

“Eigenlijk was het echt leuk om dit mee te maken”, besluit derdejaarsstudente Emma Scheir. “Voor herhaling vatbaar? Ik vind van wel. ‘t is hier veel leuker dan in een gewoon klaslokaal.”

Meest gelezen