Vertrouwen in nieuws ligt stuk hoger in Vlaanderen dan in Wallonië
Het vertrouwen van de Vlaming in het nieuws ligt op 51 procent, maar in Wallonië ligt dat vertrouwen nog een pak lager op 36 procent. Dat blijkt uit het jaarlijkse Digital News Report van het Reuters Institute for the Study of Journalism over 40 landen in de hele wereld.
"Het vertrouwen blijkt niet al te hoog in Vlaanderen, maar tegelijkertijd zien we dat we wel op de zesde plaats staan wat betreft de 40 landen die zijn opgenomen in het onderzoek. Relatief gezien valt het nog mee, ondanks de dalende lijn in de laatste vijf jaar", zegt Ike Picone, docent Media en Journalistiek aan de Vrije Universiteit Brussel.
Daling
In vergelijking met 2016 daalde het vertrouwen in het nieuws in Vlaanderen met 5 procent. In Wallonië is er eenzelfde daling, maar met het huidige vertrouwenscijfers staat het pas op de 26ste plaats van de 40 deelnemende landen. De onderzoekers zien dat er onder meer een cultureel en geografisch aspect meespeelt.
"Het is opvallend om te zien dat de culturele grens tussen Vlaanderen en Wallonië in ons land een onderscheid maakt met de omringende landen. In Nederland is het vertrouwen met 52 procent hoger, terwijl in Frankrijk het vertrouwen met 23 procent ook lager ligt. Onderliggend daaraan wordt het vertrouwen in de media ook wel gelinkt aan de economische situatie van burgers. Daar zien we dat Vlaanderen een rijkere regio is dan Wallonië", stelt Picone.
Abonnementen
Een ander aspect dat naar voren komt binnen het onderzoek naar het vertrouwen in de media is dat de investeringen van de burger in online media dat achter een betaalmuur staat onveranderd blijft in de afgelopen vijf jaar. In Vlaanderen blijft het hangen op 12 procent en in Wallonië op 11 procent.
"Op zich is dat opmerkelijk, omdat het ingaat op de geluiden die we horen vanuit de media, dat de abonnementen gestaag stijgen en de betaalmuren vruchten afwerpen", verklaart mediaprofessor Picone.
Het lijkt erop dat de mensen die in Vlaanderen voor online nieuws betalen vaak de rekening hiervoor niet zien, omdat ze dit via een ander abonnement verkrijgen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Foto’s van luxeleven op Tenerife doen Blankenbergse kapper Dylan L. (28) de das om: “Hij pronkte met wagen van 117.000 euro op Instagram”
Blankenberge -
PREMIUMUpdate
“Een terreurbewind waar hij als ‘Flinke Jongen’ trots op was”: rechter veegt TikTok-sensatie de mantel uit na overvallen, maar geeft hem toch allerlaatste kans
“Ik heb me soms stoer gedragen, zodat mensen schrik van me hadden." TikTok-sensatie ‘Flinke Jongen’ (22) uit Wingene was volgens het Openbaar Ministerie trots op de afpersingen die hij pleegde. Zo werd een tienermeisje op haar 15de door de TikTokker overvallen in het station van Gent-Sint-Pieters, vlak na haar examens. “Ik had geld gekregen van mama, maar was plots alles kwijt. Al vind ik wel dat hij niet thuishoort in de gevangenis.” De rechter volgde donderdag die stelling, al spelde ze Alexander Tseboyev wel flink de les.Wingene, Gent, Sint-Niklaas -
Motorrijder (25) kritiek na zwaar ongeval op Nieuwe Staatsbaan in Oud-Turnhout
Een 25-jarige motorrijder is woensdagochtend levensgevaarlijk gewond geraakt bij een verkeersongeval op de Nieuwe Staatsbaan in Oud-Turnhout.Oud-Turnhout -
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM2
Odette, Joyce en Regina lieten hun DNA testen en dat veranderde hun leven: “Ik kreeg een lijst van 15 ziektes die ik nooit zou krijgen”
Al zeker honderdduizend Belgen lieten hun DNA testen via commerciële (Amerikaanse) bedrijven als MyHeritage, Ancestry of 23andMe. Ze zijn een makkelijke, snelle en goedkope manier om in het verleden te duiken, maar wat hun handleiding niet vertelt: ze kunnen je hele leven op z’n kop zetten. Joyce, Odette en Regina deden er één — elk om hun eigen reden — en kwamen véél te weten: “Uit de test kwam: verhoogd risico op kanker. Twee jaar later kreeg ik de diagnose.” -
Grote adverteerders boycotten Facebook wegens gebrekkige aanpak van racisme en nepnieuws op platform
Grote adverteerders zoals The North Face en Patagonia kondigen aan dat ze niet langer zullen betalen voor advertenties op Facebook, omdat het sociale netwerk volgens hen te weinig actie onderneemt om haatzaaierij en de verspreiding van nepnieuws aan te pakken. -
UPDATE
Brand in Verbueckenstraat geen gevolg van technisch defect: zes appartementen onbewoonbaar
Geel
-
PREMIUM
LEVENSVERHAAL. Op tien dagen verloor hij de strijd tegen kanker: wie was Hubert Hedebouw, de staalarbeider die zoon en PVDA-voorzitter Raoul inspireerde?
-
Ondanks extreme droogte in Spanje: cava wordt bij ons (nog) niet duurder
Crisis in cavaland: door de extreme droogte valt de druivenoogst andermaal tegen, met als gevolg dat er minder cava kan worden geproduceerd. De Belgische supermarkten merken dat de voorraad beperkter is, maar verhogen hun prijzen voorlopig niet. -
“Alcoholwaarschuwingen op elke parasol?”: sector uit ongenoegen over nieuw ontwerp rond alcoholreclame
Een voorlopig ontwerp van een ministerieel besluit van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) over alcoholreclame zorgt voor ongenoegen binnen de sector. Daarin staat dat er gezondheidswaarschuwingen zouden moeten komen bij alle vormen van alcoholreclame en dat in een soort roterend systeem. Concreet zou dat volgens ‘VTM Nieuws’ kunnen betekenen dat er op bijvoorbeeld parasols met bierreclame ook nog verschillende alcoholwaarschuwingen moeten gedrukt worden. Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) probeert te sussen: “De discussie is niet afgelopen.” -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc Haaren
Piet Deroover
RONNY DE PETTER