Bijna helft Belgen zal komende maanden openbaar vervoer mijden
Bijna de helft (43 procent) van de Belgen wil de komende maanden het openbaar vervoer vermijden uit angst voor het coronavirus. Dat blijkt uit een mobiliteitsonderzoek van consultant Deloitte.
Dit vermijdingsgedrag zou zelfs nog twee tot drie jaar kunnen aanhouden, waardoor gevreesd wordt voor meer autogebruik en dus ook meer fileleed in ons land. Alternatieven moeten aangemoedigd worden en aantrekkelijker worden, klinkt het bij Deloitte.
De consultant interviewde 3.000 Belgen om een beeld te krijgen van hun belangrijkste bekommernissen op economisch en gezondheidsvlak die hun mobiliteitsbehoeften en -gedragingen sturen na afloop van de lockdown. Deloitte ondervroeg ook tientallen organisaties uit de mobiliteitssector, gaande van openbaarvervoerbedrijven tot autoleasemaatschappijen en technologische scale-ups.
Vier op de tien Belgen van plan minder met ov te gaan
Meer dan vier op de tien van de Belgen zeggen van plan te zijn het openbaar vervoer minder te gaan gebruiken. Eenzelfde trend is merkbaar in de buurlanden (46 procent in Duitsland en 54 procent in Frankrijk). In Spanje (64 procent) en Italië (68 procent) is er nog meer aarzeling om het openbaar vervoer te gebruiken.
Gevreesd wordt dat deze gedragswijziging zelfs enkele jaren zou aanslepen. Als het openbaar vervoer opereert met een beperkte capaciteit, bestaat het risico dat dit kan leiden tot een modal shift naar - opnieuw - de auto, waarschuwt Deloitte.
lees verder onder de foto:
Aanpassingen nodig
Volgens de consultant zijn er aanpassingen nodig, zoals bijvoorbeeld flexibeler werken, om te vermijden dat het fileleed zou escaleren. Openbaarvervoerbedrijven zouden ook acties moeten nemen om het vertrouwen van de klant te winnen, zoals monitoring van de realtime bezettingsgraad of het aanbieden van contactloze tickets.
Er wordt ook gewezen op het belang van alternatieve vervoersmogelijkheden zoals de fiets of de step, die aantrekkelijker moeten worden gemaakt. De fietsinfrastructuur volstaat nu veelal niet, drie op de vier Belgen verwachten dat de overheid meer investeert in fietspaden.
Een meerderheid (66 procent) van de mobiliteitsorganisaties is voorstander van een belasting op het autogebruik, gebaseerd op wanneer en waar met een voertuig wordt gereden. Die belasting zou de huidige taksen op het wagenbezit moeten vervangen.
Daarnaast zou de overheid ook juridische duidelijkheid moeten scheppen over de fiscale behandeling van nieuwe vormen van mobiliteit zoals e-steps en autodelen, vindt Deloitte.
Onduidelijkheid wegnemen
Onduidelijkheid weerhoudt veel werkgevers ervan om hun werknemers verschillende (alternatieve) vervoeropties aan te bieden. Als de behandeling op fiscaal vlak en op het vlak van sociale zekerheid kan worden geharmoniseerd, kunnen ondernemingen hun werknemers meer keuzemogelijkheden verschaffen."
Ook de overstap naar elektrische wagens moet verder worden ondersteund, door te voorzien in voldoende betaalbare laadinfrastructuur. Hiervoor is een samenwerking tussen de overheid en de privésector nodig, meent Deloitte.
Over het algemeen staan innovatie en verdere digitalisering hoog op de agenda van mobiliteitsorganisaties. "Analyses van voorgaande crises tonen aan dat na de initiële verstoring van de markt vaak meer innovatie volgt. Na Covid-19 is het duidelijk dat bedrijven moeten blijven innoveren om zich aan te passen aan een veranderende dynamiek van de markt. Naar verwachting zullen ook de consumenten hun voordeel doen", klinkt het. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Mobility-as-a-Service (MaaS), waardoor mensen met één enkele toepassing een multimodaal traject zullen kunnen plannen, reserveren en betalen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Begrip én frustratie bij eventsector na Veiligheidsraad: “Ik verwacht een bloedbad”
-
PREMIUM
"Vliegtuig nemen op zich is al risico"
We mógen, met de nodige beperkingen, weer reizen binnen Europa. Maar moeten we niet vrezen dat al die Belgische toeristen het virus weer binnenbrengen in ons land? De skiërs deden het na de krokusvakantie toch ook? "Het vliegtuig nemen is al een risico", zegt professor biostatistiek Geert Molenberghs (KU Leuven en UHasselt). "Covid-19 is nog veel gevaarlijker dan we dachten." -
Slachtoffers van aanslagen Zaventem die lijden aan posttraumatische stress krijgen schadevergoeding
Slachtoffers van de terreuraanslagen van 22 maart 2016 die aan posttraumatische stress lijden, zullen wel degelijk een schadevergoeding krijgen, ook als ze niet binnen de wettelijk voorziene termijn een aanvraag hadden ingediend. Die nieuwe regeling heeft de Kamer vandaag goedgekeurd. -
-
52
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
41
De Stem van Tom Ongena: “Vluchtelingen die naar hier komen, moeten bijdragen aan onze samenleving”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Tom Ongena, partijvoorzitter van Open VLD, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
MIVB presenteert eerste exemplaar van nieuwe metrostellen: “Frisse start na een moeilijke periode”
De MIVB heeft maandag haar eerste metrostellen van het type M7 laten zien. Die nieuwe stellen moeten de weg vrijmaken voor een automatische metro, die vaker zal rijden. De toestellen worden nu uitvoerig getest en zullen begin 2021 in gebruik genomen worden. -
Vlaamse Stichting Verkeerskunde voert campagne voor snelheidslimieten
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
-
PREMIUM86
Onze reporter over de ‘sorry’ van Bart De Pauw: “Stel dat enkele vrouwen zand erover willen maar anderen niet, hoe moet dat dan?”
En nu ligt de bal bij de dames. Aanvaarden ze de excuses van Bart De Pauw? “Dat ze in een soort blok zitten, maakt het niet gemakkelijker”, analyseert onze reporter Nadine Van Der Linden. “Het was samen sterk. Kunnen ze nu ook samen zacht zijn, zonder dat het als gezichtsverlies voelt?” -
PREMIUM
INTERVIEW. Zullen Belgische toeristen het virus weer binnenbrengen in ons land? Professor biostatistiek legt uit
We mógen, met de nodige beperkingen, weer reizen binnen Europa. Maar moeten we niet vrezen dat al die Belgische toeristen het virus weer binnenbrengen in ons land? De skiërs deden het na de krokusvakantie toch ook? “Het vliegtuig nemen is al een risico”, zegt professor biostatistiek Geert Molenberghs (KU Leuven en UHasselt). “Covid-19 is nog veel gevaarlijker dan we dachten.” -
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”