Hamstergedrag tijdens lockdown stuwt winst Ahold Delhaize

Supermarktconcern Ahold Delhaize, dat in ons land onder meer de merken Delhaize, Albert Heijn en Bol.com controleert, zag in het afgelopen tweede kwartaal zijn winst verdubbelen, als gevolg van het hamstergedrag tijdens de corona-lockdown.

De omzet in het tweede kwartaal groeide met 17 procent tot 19,1 miljard euro. In de VS werd 20 procent meer verkocht, in Europa ruim 10 procent, luidde het. De onderliggende winst steeg tot meer dan 1 miljard euro, wat flink meer is dan analisten hadden verwacht. Netto klokte de winst af op 693 miljoen, tegen 334 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Ook voor de rest van het jaar verwacht het concern met hoofdzetel in het Nederlandse Zaandam meer winst. Topman Frans Muller stelt de verwachtingen flink opwaarts bij. Voor heel 2020 verwacht Ahold Delhaize een onderliggende winstgroei per aandeel tussen 20 en 25 procent. Eerder werd hier uitgegaan van een winstgroei van zo’n 5 procent.

Ahold Delhaize keert een interimdividend uit van 0,5 euro per aandeel.

HEMA

Het dossier HEMA is dan weer een afgesloten hoofdstuk voor Ahold Delhaize. Frans Muller laat weten dat zijn bedrijf geen bod heeft uitgebracht op de Nederlandse keten.

Meer