‘Netflix voor boeken’ haalt 63 miljoen dollar op

Radish, een Amerikaanse app die boeken publiceert in korte hoofdstukken om het behapbaar te houden voor de smartphonelezer, haalde in zijn jongste kapitaalronde 63 miljoen dollar (53 miljoen euro) op.

De ronde werd geleid door de Japanse investeringsmaatschappij Softbank en Kakao Corp, een platform dat al uw nieuwsbronnen en sociale media groepeert in een soort van dagelijks tijdschrift.

Radish omschrijft zichzelf als een ‘Netflix voor boeken’, maar eigenlijk is zijn zakenmodel beter te vergelijken met nieuwkomer Quibi. Waar Quibi elke dag korte video’s post om op dode momenten te bekijken, doet Radish hetzelfde met verhalen. Het verschil is wel dat bij Radish de verhalen elkaar opvolgen tot ze uiteindelijk een boek vormen. Schrijvers bieden meestal een aantal hoofdstukken gratis aan en vragen dan een klein bedrag om voort te lezen.

100.000 dollar omzet per dag

De app werd opgericht in 2015 en ontstond uit Byline, een platform dat journalisten wou betalen ‘wat ze waard zijn’. Het idee was geen lang leven beschoren, maar evolueerde dus in Radish. De makers laten auteurs zelf kiezen hoeveel ze vragen voor hun verhalen. Het bedrijf heeft kantoren in New York en de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoel.

Het bedrijf publiceerde al 650 verhalen en heeft naar eigen zeggen een omzet van 100.000 dollar per dag. Dat is 25 keer meer dan vorig jaar.

Zakenmodel

Dat zijn mooie cijfers, maar de vraag is of die groei vol te houden is. E-books hebben nooit de voorspelde potten gebroken. De concurrentie van Netflix en andere videodiensten houdt mensen weg van lezen. En ook hier kan weer de vergelijking met Quibi getrokken worden. De app deed het kort even heel goed, maar zit ondertussen in de soep en vindt geen nieuwe abonnees meer. Als het nieuwe eraf is, valt de interesse weg.

Radish heeft dan wel het voordeel dat het een constante inkomensstroom heeft door per verhaal geld te vragen, maar ook dat is in het verleden niet altijd het beste zakenmodel gebleken. Het heeft onder meer de nieuwsapp Blendle genekt.

Uitbreiden

CEO Seung Yoon Lee laat weten dat hij het opgehaalde geld wil gebruiken om het team uit te breiden, meer schrijvers aan te nemen en meer ‘datawetenschappers’ aan te werven. Daarnaast wil hij ook meer horror-, mysterie- en thrillerverhalen publiceren. Nu maakt de app vooral romantische verhalen.

In totaal haalde de app al 68 miljoen dollar op. De vorige kapitaalronde was in 2017 en bracht 3 miljoen dollar op.

Meer