Coronacrisis heeft winkelkar duurder gemaakt, en dat is onze eigen schuld

Hoewel het verbod op kortingen in supermarkten al lang weer verdwenen is, liggen de prijzen nog steeds hoger dan vóór corona uitbrak. Dat blijkt uit onderzoek van de consumentenorganisatie Test Aankoop, waarover Het Laatste Nieuws en De Morgen schrijven.

Steekproeven van Test Aankoop tonen aan dat we nog altijd voor heel wat producten meer betalen dan voor het coronavirus toesloeg. In eerste instantie was dat logisch, want op 18 maart werd een promotieverbod afgekondigd. Daarmee wilde de federale regering de hamsterwoede een halt toeroepen. Sinds begin april is het voor supermarkten opnieuw toegelaten om kortingen en promoties te geven aan hun klanten.

Colruyt goedkoopst

De plotse prijsstijging die deze maatregel met zich meebracht, zweten we nog altijd uit. Bij Colruyt ligt de prijs van de 267 gecontroleerde producten gemiddeld 5 procent hoger dan voor de lockdown. Bij Carrefour Hyper en Albert Heijn bedraagt het verschil respectievelijk 3 en 2 procent. ‘Colruyt is nog steeds de goedkoopste. Alleen vinden wij het vreemd dat de prijzen niet opnieuw dalen naar het niveau van voor corona’, zegt Simon November.

Wie enkel A-merken koopt, moet nog iets dieper in de buidel tasten. Colruyt (+ 11 procent) en Collect&Go (+ 9 procent) zijn een stuk duurder dan begin maart, net als Carrefour Hyper (+ 4 procent) en Cora (+ 3 procent). ‘Alles bij elkaar toch een vervelende evolutie, op een moment dat de koopkracht van niet weinig mensen door corona is aangetast’, vervolgt de woordvoerder van Test Aankoop. ‘En we stellen ons de vraag waarom.’

Prijsbewuster

Retailprofessor Gino Van Ossel (Vlerick) ziet verschillende oorzaken, maar ze zijn in grote mate terug te leiden naar de klant. ‘Sinds de lockdown hebben we gezien dat de consumenten zich minder bekommeren om promoties en winkelprijzen. Klanten willen zich door het virus niet te ver verplaatsen – buurtwinkels scoren goed – en zijn content als ze snel en veilig hun kar kunnen vullen. Het gemak primeert vandaag, en dan letten we minder op de prijs.’

Van Ossel wijst ook naar het buitenland. ‘Als wij massaal zouden vinden dat de A-merken te duur zijn en overschakelen naar de huismerken of de witte producten, dan veranderen die prijzen van de merkproducten wel. In Nederland of Duitsland – waar ze veel prijsbewuster zijn – zouden klanten het opmerken en de supermarkten wel afstraffen’, zegt de professor, die nog meegeeft dat de inzet op online winkelen – zoals Collect&Go – ook een invloed heeft. ‘Voor de supermarkten is het nog lastig om daar echt op te verdienen. Dus nemen ze graag wat marges in de winkels.’

Meer