Apple verscherpt privacyregels voor iPhone, tot ongenoegen van Facebook
Apple heeft de privacyregels verscherpt voor het besturingssysteem van de nieuwe iPhones die later dit jaar worden uitgebracht. Volgens Facebook zullen de strenge regels echter “buitensporige gevolgen” hebben voor duizenden app-ontwikkelaars die een Facebook-tool gebruiken voor de invoeging van advertenties in externe apps.
De nieuwe regels van Apple vereisen dat gebruikers meer op de hoogte worden gebracht van ‘ad tracking’. De voorbije jaren voorzag Apple de tool IDFA (Indentifier voor Advertisers) die Facebook en andere apps toestond om gebruikers te tracken over verschillende apps heen. In juni liet Apple echter weten dat er voor dergelijke trackingactiviteit voortaan een pop-upbericht moet verschijnen dat stelt dat de app “toestemming wil om je te traceren over verschillende apps en websites heen die eigendom zijn van andere bedrijven”. Volgens experts in digitale reclame zullen de meeste gebruikers naar verwachting weigeren om die toestemming te verlenen.
Apple heeft nu advertentienetwerktechnologie uitgewerkt die volgens het bedrijf de privacy van de gebruiker beter beschermd. De veranderingen zullen vooral gevolgen hebben voor advertenties die gebruikers aanzetten om nieuwe apps in te installeren: een aanpak die vooral in de videogamesector veel wordt gebruikt.
Facebook-tool wordt overbodig
In een blogbericht laat Facebook weten dat het sociale netwerk nu zelf overweegt om de tool Audience Network, die door duizenden ontwikkelaars wordt gebruikt om advertenties in apps in te voegen, niet langer te voorzien voor iPhone. Via die tool verzamelt Facebook gebruikersgegevens van de apps waarin advertenties verwerkt worden. Die data wordt vervolgens gebruikt om zeer gericht te adverteren. “Apple’s updates zullen Audience Network zo nutteloos maken dat het mogelijk geen zin meer heeft om het aan te bieden voor iOS 14", zegt Facebook in een blogbericht.
Facebook laat weten dat het de nieuwe tools van Apple zal gebruiken, al beperkt de nieuwe technologie “de hoeveelheid data die beschikbaar is voor bedrijven voor het plaatsen en meten van campagnes”.
Apple heeft geen aandeel in advertenties, maar ze hebben wel een aandeel in betaalde apps
Eigenbelang
Volgens John Nardone, CEO van Flashtalking, een bedrijf gespecialiseerd in ‘ad serving software’, zegt dat Apple’s beslissing concurrentieverstorend werkt, omdat de prijzen omhoog zullen gaan voor apps die anders gratis zijn omdat ze ondersteund worden door advertenties.
“Apple doet dit uit eigenbelang, want naarmate de inkomstenstroom uit advertenties beperkt wordt, moeten apps gebruikers geld aanrekenen en Apple, zoals je weet uit de zaak rond Epic Games, roomt daar 30 procent van af,” aldus Nardone. “Apple heeft geen aandeel in advertenties, maar ze hebben wel een aandeel in betaalde apps.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na klachten: Apple werkt aan software-update om oververhitting van iPhone 15 tegen te gaan
-
“Apple verlaagt productiedoelen Vision Pro-bril”
Apple heeft de productiedoelstellingen voor zijn onlangs geïntroduceerde Vision Pro-bril verlaagd. Chinese fabrikanten die de nieuwe gadget voor Apple in elkaar zetten, worstelen namelijk met het complexe ontwerp van de headset, meldt zakenkrant ‘Financial Times’ op basis van anonieme bronnen. -
"Toeleveranciers Apple willen China sneller verlaten vanwege toenemende spanningen met VS”
Chinese toeleveranciers van Apple willen hun activiteiten sneller verplaatsen van China naar het buitenland. Dat meldt vicevoorzitter Kazujoshi Yoshinaga van GoerTek, een producent van AirPods (de draadloze oortjes van Apple; nvdr). Ook zijn bedrijf wil vertrekken. De toeleveranciers doen dat als gevolg van toenemende spanningen tussen China en de Verenigde Staten, het thuisland van Apple. -
-
“Apple brengt iPhone 15-telefoons op 22 september uit”
-
Staatssecretaris Michel: “Iphone 12 in België van de markt halen niet nodig”
Er is geen reden om de iPhone 12 in België van de markt te halen. Dat heeft staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel (MR) vrijdag verklaard. Hij had telecomwaakhond BIPT eerder deze week gevraagd het toestel van Apple tegen het licht te houden. Volgens Michel zijn de eerste elementen uit die analyse “geruststellend”. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Ook België onderzoekt stralingsgevaar iPhone 12: wat is er juist aan de hand? En moet je je zorgen maken als je dit toestel hebt?
-
Ongeopende iPhone uit 2007 geveild voor ruim 300 keer originele prijs
-
iHLN
Smartphoneverkoop met 20 procent gedaald in eerste helft 2020
Volgens analistenbureau Gartner is de wereldwijde smartphoneverkoop in de eerste helft van dit jaar met 20 procent gedaald. Dat zou te wijten zijn aan de coronapandemie en de maatregelen die daarmee gepaard gaan. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Livios
Zo vind je een betrouwbare plaatser voor zonnepanelen: “Aannemers ouder dan tien jaar zijn zeldzaam”
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerToekelie Toekelie
Jan vanderwallen
raf janssens
Kristine Delacourt
Wim Brion