Illustratiebeeld.
Volledig scherm
Illustratiebeeld. © EPA

Halfuur sneller van Brussel naar Amsterdam: NS wil reistijd inkorten en stopplaatsen schrappen

De Intercity Brussel (ook wel de Beneluxtrein genoemd) zou vanaf 2024 tot een half uur sneller tussen Amsterdam en Brussel moeten sporen dan de huidige 2.52 uur. Dat is de ambitie van de NS. De Nederlandse spoorwegmaatschappij wil zo reizigers verleiden om kortere vluchten in te wisselen voor het spoor.

7 reacties

  • Cyriel Claessens

    4 jaar geleden
    Is het echt wel milieuvriendelijker dan met het vliegtuig als er nog altijd electriciteit met steenkool opgewekt wordt? Ook is de geluidsoverlast van de treinen niet te onderschatten. Waarom kiezen voor een halfslachtige oplossing en niet gewoon het netwerk van de TGV uitbreiden? Misschien zien die er te netjes uit voor de groenen.
  • Leo Kaya

    4 jaar geleden
    1 stopplaats per stad is voldoende. Eerlijkheidshalve moet de verbinding van de woonplaats naar de dichtstbijzijnde stopplaats van de internationale trein gratis worden (bij de aankoop van een internationaal ticket). Goed initiatief. Nu nog hetzelfde voor het goederenverkeer en de spoorwegen hebben terug nut !
  • Johan Billiet

    4 jaar geleden
    och..de NMBS zal onder druk van de Vlaamse politiekerkes hun kappelletjes-stations verder moeten laten stoppen in die gehuchten...zoals altijd, Nederlanders zien het ruim en efficiënt, België electroraal. Bovendien zien die treinen er wel mooier (en aangenamer ?) uit dan die vuile rommel die bij ons rondrijdt en waar de 10 miljoen consumenten wel mogen voor betalen maar nooit worden gevraagd inzake interieur en comfort...
  • Jan Delafontaine

    4 jaar geleden
    Hebben ze daar nu maar pas een flauwe kopie van een TGV? In Frankrijk rijden ze makkelijk over de 300, maar goed dat zal in Nederland niet mogelijk zijn.
  • Hugo Schelstraete

    4 jaar geleden
    Met de fyra lukt het.