Australië wil het Saudi-Arabië van de waterstof worden

Australië koestert op het gebied van duurzame waterstof bijzonder grote plannen. Het land werkt aan de uitbouw van een waterstofproject met een volume van 15.000 megawatt. Met de investering is een bedrag gemoeid van 20 miljard dollar. Australië lijkt daarmee ambities te hebben om op het gebied van waterstof wereldwijd marktleider te worden, zoals Saudi-Arabië de grootste exporteur van petroleum op aarde is.

Het voorbije decennium werd de Europese Unie algemeen beschouwd als het wereldwijde centrum van hernieuwbare energie. De regio heeft ook op het gebied van waterstof een strategie ontwikkeld die deze positie verder moet ondersteunen.

Export

De Europese Unie wil binnen de eigen grenzen 40 gigawatt aan duurzame waterstof-projecten ontwikkelen. In omgevende landen wordt tegen het einde van dit decennium nog eens 40 gigawatt aan projecten gepland voor de productie van waterstof die naar de Europese Unie kan worden uitgevoerd.

Die plannen omvatten een productie die ruim 320 keer hoger ligt dan het huidige wereldwijd geïnstalleerde vermogen van 250 megawatt. 

Maar het Australische project – dat de naam Asian Renewable Energy Hub heeft gekregen – zou die Europese plannen in de schaduw stellen. Het initiatief wil de productie van windenergie en zonnekracht gebruiken om waterstof voor export aan te maken. Sommige experts voorspellen dat waterstof binnenkort wereldwijd, net zoals olie en gas, een commercieel interessante energiebron zou kunnen worden.

In het kader van het project wordt momenteel in de West-Australische stad Kalbarri, aan de kust van de Stille Oceaan, een platform voor de export van hernieuwbare waterstof ontwikkeld. In eerste plaats zal het waterstof worden gebruikt om de ecologische voetafdruk van de nationale aardgasproductie te verkleinen.

Door de productie van aardgas voor de Australische markt met 20 procent waterstof te mengen, waarvoor ook geen aanpassingen aan de infrastructuur nodig zijn, kan volgens studies de jaarlijkse uitstoot van koolstofdioxide met 6 miljoen ton worden verminderd. Dat is het equivalent van de emissies van 2,5 miljoen auto’s.

Staal

In een volgend stadium zouden de voorraden in Kalbarri worden gecomprimeerd en gekoeld – net zoals bij vloeibaar gemaakt gas – om vervolgens naar Aziatisch landen zoals Zuid-Korea, Japan of Singapore te worden geëxporteerd.

In een laatste fase zou het waterstof worden ingezet voor een duurzame productie van staal. ‘Aangezien de staalproductie ongeveer 7 procent van de wereldwijde emissies van koolstofdioxide vertegenwoordigt, kan duurzaam staal wereldwijd tot een miljardenindustrie uitgroeien,’ zeggen experts.

Kalbarri zou volgens de waarnemers over tien jaar een export van duurzaam staal kunnen opzetten. ‘Om de concurrentie met fossiele brandstoffen aan te kunnen, moeten de kosten van duurzame waterstof echter nog met 50 procent dalen,’ aldus de Hydrogen Council. ‘Geraamd wordt echter dat die doelstelling over een decennium gerealiseerd kan worden.’

Meer