Ray-Ban en Facebook reanimeren het doodgewaande smartglasses-concept

Facebook en brillenfabrikant EssilorLuxottica slaan de handen in elkaar om een slimme bril op de markt te brengen. Eerdere pogingen om hetzelfde te doen waren op zijn zachtst gezegd weinig succesvol te noemen.

In het verleden kwam internetreus Google al eens naar buiten met een slimme bril, de Google Glass, maar die flopte. De brillen werden onthaald op hoongelach, omdat ze te lelijk waren. Bovendien waren er bezorgdheden over het feit dat er een camera aanwezig was in de bril, want dat zou de privacy beschadigen van mensen die in contact kwamen met de drager van de slimme bril.

Om te vermijden dat internethelden de bril opnieuw omdopen tot ‘glassholes’, doet Facebook nu een beroep op EssilorLuxottica, dat met Ray-Ban een populair brillenmerk onder zijn hoede heeft. De samenwerking moet helpen om de slimme brillen, die met behulp van een ingebouwde computer of een koppeling met een smartphone informatie kan projecteren op de glazen, cool te maken.

Google Glass leeft verder

De zakelijke versie van Google Glass was overigens een langer leven beschoren. Die bril wordt onder meer gebruikt in magazijnen, fabrieken en distributiecentra en helpen werknemers daar om zo efficiënt mogelijk hun weg te vinden. De recentste versie van die bril, Google Glass 2, kost momenteel 999 dollar en valt dus best prijzig te noemen.

Over de bril van Facebook en Ray-Ban is nog geen verdere informatie bekend. Het is de bedoeling om de eerste exemplaren volgend jaar op de markt te brengen. Het zal dan ook duidelijk worden wat de brillen allemaal kunnen en hoeveel ze kosten.

Lees ook:

Meer