Volkswagen omzeilt CO2-boetes via Europese ‘emissiepool’ met Chinese e-wagens

Het Duitse autoconcern Volkswagen Group zal voor de berekening van zijn Europese emissies een samenwerking opzetten met zijn Chinese partner Saic Motor en diens dochter MG Motor. Dat blijkt uit documenten die Volkswagen bij de Europese Unie heeft ingediend.

Die collaboratie helpt vermijden dat Volkswagen in Europa voor inbreuken tegen de emissiewetgeving boetes zou moeten betalen.

Elektrisch

Volkswagen Group heeft al langere tijd een samenwerking met het Chinese concern Saic Motor. Het Duitse bedrijf maakt van die alliantie nu gebruik om zijn milieukosten gevoelig terug te schroeven. Dat is vooral te danken aan de vraag naar de ZS EV van MG Motor, een kleine elektrische wagen die inmiddels in Groot-Brittannië en Frankrijk op de markt is.

MG Motor zal bovendien snel een tweede elektrisch model op de Europese markt lanceren. Aangezien de modellen van MG Motor geen enkele uitstoot genereren, haalt de samenwerking het gemiddelde emissieniveau van de volledige vloot van Volkswagen gevoelig naar beneden.

Vanaf volgend jaar moet de gemiddelde uitstoot van de wagenparken van de autofabrikanten beperkt worden tot 95 gram per kilometer. Momenteel geldt nog een bovengrens van 121,8 gram per kilometer. Autofabrikanten die hun doelstellingen niet halen, kunnen met boetes worden geconfronteerd.

Een woordvoerder van de VW Group betoogde tegenover Automotive News Europe dat de samenwerking een aanvullende verzekering betekent tegenover de aanhoudende onzekerheid waarmee de markt door de uitbraak van de coronacrisis wordt geconfronteerd. Het bedrijf voegt eraan toe dat het samenwerkingsverband ook voor andere autofabrikanten toegankelijk blijft.

Financieel

‘Deze samenwerkingen vormen een legale, marktvriendelijke uitweg voor bedrijven die het risico lopen hun emissiedoelstellingen te missen,’ vindtAutomotive News Europe. ‘Deze ondernemingen krijgen door het systeem de kans zich aan te sluiten bij concurrenten met lagere vlootemissies.’

Om de Europese emissienormen te halen heeft ook Fiat Chrysler al een samenwerking gecreëerd met Tesla. Dat gaat wel ten koste van een compensatie van enkele honderden miljoenen euro per jaar.

Volkswagen verstrekte geen details over de financiële voorwaarden van de samenwerking met Saic Motor. Bronnen gaven wel te kennen dat de beter presterende merken voor hun inbreng zouden worden gecompenseerd.

‘Volkswagen had eerder verklaard te verwachten aan zijn emissieverplichtingen te zullen voldoen,’ merkt Automotive News op. ‘De Duitse groep gaf echter nooit aan hulp nodig te hebben om het doel te bereiken.’

Meer
Auto