Zweden werpt zich op als voorloper in duurzame luchtvaart

De Zweedse luchtvaart moet zijn uitstoot de volgende jaren drastisch terugschroeven. Dat is het gevolg van de beslissing van de Zweedse regering, die over een periode van een kwarteeuw een klimaatneutrale economie wil uitbouwen.

De Zweedse regering heeft nu bepaald dat de uitstoot van de vliegtuigbrandstof die in het land wordt verkocht, geleidelijk moeten worden verminderd. Volgend jaar moet een reductie van 0,8 procent zin gerealiseerd, maar tegen het einde van dit decennium moet die besparing al tot 27 procent zijn opgelopen.

Voorloper

‘Deze plannen maken van Zweden een onbetwistbaar voorloper op het gebied van duurzame luchtvaart,’ benadrukt Jonathan Wood, onderdirecteur duurzame luchtvaart bij het Finse bedrijf Neste, leverancier van duurzame vliegtuigbrandstoffen.

‘Het ambitieuze doel dat momenteel door de Zweedse regering is vastgesteld, kan als een voorbeeld gelden dat ook anderen zouden moeten volgen. Die bredere beweging moet de luchtvaartindustrie helpen zijn doelstellingen op het gebied van emissiereducties te realiseren.’

‘Het Zweedse initiatief kan ook de nodige zekerheid bieden voor de producenten van duurzame vliegtuigbrandstoffen. Door die garanties kunnen zij op een rendabele in de verhoging van hun productie investeren.’

Eerder dit jaar bepaalde ook Noorwegen dat de kerosine voor de vliegtuigen voortaan minstens 0,5 procent biobrandstoffen moet bevatten. ‘Er zal echter voldoende capaciteit op de markt aanwezigheid zijn om Zweden en Noorwegen van voldoende volumes duurzame vliegtuigbrandstoffen te voorzien,’ zegt Neste nog.

Capaciteit

Het bedrijf zegt momenteel al voldoende biobrandstoffen voor leveringen in commerciële volumes te produceren. De brandstoffen worden gehaald uit hernieuwbare afvalproducten en restproducten van de verwerking grondstoffen. Over een hele levenscyclus kan deze productie volgens Neste in vergelijking met fossiele kerosine de uitstoot van broeikasgassen met 80 procent verminderen.

Neste heeft momenteel een jaarlijkse capaciteit van 100.000 ton duurzame brandstoffen. Het bedrijf werkt echter aan een uitbreiding van de capaciteit van zijn raffinaderij in Singapore. Daarnaast is ook een bijkomende investering in de raffinaderij van Neste in Rotterdam gepland. Dankzij die projecten zal het concern over drie jaar een capaciteit van 1,5 miljoen ton duurzame vliegtuigbrandstof kunnen aanbieden.

De luchtvaart heeft al verschillende doelstellingen naar voor geschoven om de omvang van zijn ecologische voetafdruk te verminderen. De verdere groei van de sector moet klimaatneutraal worden gerealiseerd. Tegen het midden van de eeuw moet de luchtvaart bovendien de uitstoot van broeikasgassen met 50 procent hebben verminderd.

De luchtvaartindustrie zal volgens waarnemers verschillende oplossingen moeten inzetten om de uitstoot van broeikasgassen te kunnen elimineren. Momenteel is echter alleen de inzet van duurzame vliegtuigbrandstoffen mogelijk.

Meer