30.000 banen op de helling bij Continental

Vandaag heeft de raad van bestuur van auto-onderdelengroep Continental een herstructureringsplan goedgekeurd waarbij wereldwijd 30.000 jobs in het gedrang komen. De coronamalaise in de autosector noopt de Duitse onderneming ertoe om verschillende fabrieken te sluiten, en de joint venture met lichttechniekgroep Osram wordt geschrapt. 

De producent van banden en auto-onderdelen gooit het roer om en gaat zich richten op segmenten waar nog groeimogelijkheden zitten: rij-assistentie en zelfrijdende auto’s, zero-emissievoertuigen, slimme software voor op de baan en waar het allemaal mee begon… autobanden. 

Je kan echter geen omelet maken zonder eieren te breken, moet de raad van bestuur gedacht hebben. Door de ommezwaai – waarvoor onder meer de fabrieken in Aachen en Karben moeten sluiten – zullen ‘wereldwijd ongeveer 30.000 banen worden getroffen’, zegt het bedrijf in een persbericht. 

Existentiële crisis

Continental maakt volgens CEO Elmar Degenhart de ergste crisis uit zijn 70-jarige bestaan mee. In het eerste kwartaal van dit jaar viel de operationele winst van het bedrijf met 47 procent terug, in het tweede kwartaal met 41 procent. 

Het concern met hoofdkwartier in Hannover wijst op de ‘aanhoudend lage productie in de autosector wereldwijd, en de steeds diepere economische recessie als gevolg van de pandemie’ als oorzaak voor de eigen crisis.

1 miljard besparen

Het bedrijf hoopt met de herstructurering zo’n 1 miljard euro besparen. Volgens Degenhart is het plan om ‘duurzaam succes te boeken in de toekomst en het voortbestaan van het bedrijf te verzekeren.’

Voorzitter Wolfgang Reizle is optimistischer, volgens hem leidt de herstructurering tot ‘nieuwe en winstgevende groeimogelijkheden’. Hij is ervan overtuigd dat het bedrijf sterker uit het transformatieproces zal komen. 

CEO Degenhart benadrukt dat naakte ontslagen het laatste redmiddel zijn, zo veel mogelijk van de 30.000 bedreigde jobs zullen ‘aangepast, verplaatst of uitgefaseerd’ worden. Bovendien is het volgens hem zaak om nu te investeren in de groeisegmenten, zodat het personeelsbestand opnieuw kan uitgebreid worden ‘in de komende 10 jaar’. 

Meer