De elektrische XC40 van Volvo.
Volledig scherm
PREMIUM
De elektrische XC40 van Volvo. © RV

Dit is de 'Gentse' elektrische Volvo: verleidelijk voor bedrijven, maar nog te duur om iedereen te overtuigen

Het hoeft niet altijd een Tesla te zijn: je kan nu ook terecht bij Volvo voor een elektrische auto. En het is nog een SUV ook, dat type waaraan we de laatste jaren verslaafd zijn geraakt. Zelfstandigen en mensen met een vrij beroep kan hij zeer zeker verleiden, maar de elektrische XC40 is niet voor iedereen. Daarvoor is de eerste in Gent gebouwde elektrische wagen te duur.

9 reacties

  • Johan Vroonen

    3 jaar geleden
    Prijzen van degelijke accu's en EV's gaan de komende jaren zoveel zakken dat het interessant gaat worden om zelf bij je thuis energie op te slaan. Mits voldoende zonnepanelen op je dak kan je dan het grootste gedeelte van het jaar volledig zelf in je energiebehoefte voorzien. Op de ogenblikken dat dat niet kan, consumeer je op dalmomenten nog 3x6A om je thuisaccu op te laden. Het vergt wel wat investeringen die voor stadsbewoners niet steeds evident zijn : EV, warmtepomp, PV, thuisbatterij ...
  • Karin Vermeulen

    3 jaar geleden
    Hoe zou een slimme meter onderscheid kunnen maken tss laadstroom en andere? Wat met stroom uit zonnepanelen? gaan ze daar ook accijnzen op heffen? Wat met V2G (Vehicle to grid) ? Zal men gratis stroom uit je batterij halen en ze dan weer opladen aan het volle tarief? Wat met TCO als men accijnzen heft op stroom? Meer vragen dan antwoorden...
  • jan geens

    3 jaar geleden
    en straks ga je om het piektarief te kunnen vermijden een week moeten opladen . En ... hoe gaan ze het in godsnaam doen ...honderden wagens in 1 straat die savonds allemaal 25 kilowatt laden ...
  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Te duur voor wie zich blindstaart op de aankoopprijs. Wie echter de volledige TCO bekijkt, en dus alle kosten over de ganse levensduur in rekening brengt, zal vaststellen dat deze wagen goedkoper is dan de meeste andere SUV’s.
  • Koen Van crombruggen

    3 jaar geleden
    nog snel wat elektrische auto's verlappen voordat ze het capaciteitstarief invoeren. En dan maar vloeken terwijl de aandeelhouders van de distributienetbeheerders, namelijk de gemeentes en hun respectievelijke politici, zich maar in de handen wrijven