Bijna alle werkgevers laten consumptiecheques links liggen

De Belgische werkgevers lopen niet warm voor de consumptiecheques. Een analyse van hr-bedrijf Securex leert dat slechts één op de honderd bedrijven (in hun klantenbestand) dit voordeel aanbiedt aan hun werknemers.

De consumptiecheque zag halverwege juli het levenslicht onder de noodregering Wilmes I. Die heeft toen het voordeel gelanceerd om de koopkracht van de Belgen tijdens de coronacrisis te verhogen.

Concreet kunnen werkgevers hun werknemers een eenmalige consumptiecheque geven met een maximale waarde van 300 euro. De cheque is een extralegaal en belastingvrij voordeel.

De consumptiecheques kunnen onder meer gebruikt worden in lokale horecazaken en winkels, althans als ze de cheques aanvaarden.

Succes consumptiecheques blijft uit

Het verhoopte succes van de consumptiecheques blijft weliswaar uit. Een van de redenen waarom dit zo is, is omdat de werkgevers niet staan te springen om hun werknemers te belonen met zo’n cheque.

Securex stelt vast dat slechts 1,05 procent van de bedrijven in hun klantenbestand dergelijke cheques hebben aangeboden aan hun medewerkers. Van de werknemers die toch een consumptiecheque kregen, is 29 procent arbeider en 70 procent bediende.

Een extra kostenpost

Zowel kmo’s (1 procent) als grote ondernemingen (2 procent) zijn moeilijk te overtuigen. Bedrijven die hun werknemers toch het bijkomende voordeel boden, gaven hen gemiddeld 213,82 euro.

Volgens Securex hebben veel bedrijven simpelweg het budget niet om zo’n voordeel toe te kennen. ‘Een consumptiecheque betekent een bijkomende kostenpost voor bedrijven. Want de cheques kunnen geen onderdeel worden van het bestaande loonpakket en evenmin een reeds verworven bonus of ander voordeel vervangen’, aldus Els Vanderhaegen, legal expert bij Securex.

Meer