BELGA/ MAETERLINCK NICOLAS

Nieuwe regels voor inschrijvingstaks en verkeersbelasting voor nieuwe wagens vanaf 1 januari: dit verandert er

Vanaf 1 januari 2021 wordt de inschrijvingstaks van voertuigen en de jaarlijkse verkeersbelasting in Vlaanderen op een andere manier berekend. Dat laat Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) weten. Wie een wagen heeft die veel CO2 uitstoot, zal meer betalen. De nieuwe berekening geldt enkel voor nieuwe wagens die worden ingeschreven. Alleen volledig elektrische wagens zullen geen verkeersbelasting moeten betalen: het voordeel voor CNG-wagens en plug-in hybrides valt weg.

De nieuwe berekeningsmethode geldt enkel voor wie vanaf volgend jaar een nieuwe wagen koopt. Wie voor een nieuwe milieuvriendelijke auto kiest, zal minder inschrijvingstaks en jaarlijkse verkeersbelasting betalen, dan wie een vervuilende wagen koopt: dat is de algemene regel. Belangrijk: voor leasingwagens en tweedehandswagens verandert er niets.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Wat de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, maakt die nieuwe berekeningsmethode hooguit enkele euro's verschil. De verandering heeft vooral gevolgen op de eenmalige Belasting op Inverkeerstelling (BIV). Voor ruim 70 procent van de auto's op de markt daalt het tarief, voor een kleine 30 procent stijgt het. De gemiddelde stijging is wel groter dan de gemiddelde daling. "De tarieven stijgen vooral bij de meest vervuilende wagens en de daling zit voornamelijk bij de stadswagens en de gezinswagens", zegt minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA).

Een voorbeeld: voor een Renault Clio benzine, wat de best verkochte wagen is in Vlaanderen, bedraagt de daling 100 euro. Voor een Peugeot 3008 diesel, het nummer vijftien op de lijst, is er een stijging van 165 euro.

Opvallend: het fiscale gunsttarief voor CNG-wagens (op aardgas) en plug-in hybridewagens (met een herlaadbare batterij en een andere energiebron) valt weg. Enkel volledig elektrische auto's worden vanaf volgend jaar nog vrijgesteld van alle verkeersbelasting. 

Het oude systeem was onbetrouwbaar. We zullen belastingen correcter kunnen weergeven.

Matthias Diependaele, Vlaams minister van Financiën en Begroting (N-VA)

"Het oude systeem was totaal onbetrouwbaar. We kunnen nu onze belastingen correcter gaan weergeven op basis van de uitstoot van wagens, en hun vergroeningsfactor", zegt Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA). "De verandering geldt enkel voor nieuwe wagens die ingeschreven worden: die krijgen een ander tarief. Voor andere wagens verandert er niets."

De fiscale tarieven worden in 2021 aangepast, omdat de CO2-uitstoot door nieuwe Europese regels volgens een andere methode wordt berekend. Dat nieuwe systeem komt er in de nasleep van het "Dieselgate"-schandaal, waarbij autoproducenten sjoemelden met de CO2-uitstoot van hun voertuigen.

De nieuwe zogenoemde "WLTP-test" (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, red) houdt meer rekening met de reële rijomstandigheden en met de uitrustingsopties van een bepaald voertuig. Maar dat betekent in veel gevallen ook dat de CO2-uitstoot niet alleen preciezer wordt gemeten, maar ook hoger uitvalt, waardoor de eigenaar van dat voertuig hier dus meer belastingen zal op betalen. 

Meest gelezen