bestviewstock

Chinese kleuters drinken binnenkort Oost-Vlaamse Inex-melk, online besteld via webshop Alibaba

Volgende maand kunnen Chinese kleuters voor het eerst vloeibare groeimelk drinken, en die komt van de Oost-Vlaamse zuivelproducent Inex. Vorig jaar lanceerde het zuivelbedrijf uit Bavegem opnieuw het iconische merk Bambix dat het familiebedrijf nu dus zal uitvoeren naar China. Daar kenden ze tot nu alleen groeimelk in poedervorm. “De nieuwe afzetmarkt is meer dan welkom, want door de coronacrisis hebben we nu veel minder melk kunnen uitvoeren", zegt directeur Steven Dierickx.

De groeimelk Bambix zal voor het eerst in China te krijgen zijn. Daar kennen ze groeimelk tot nu alleen in poedervorm, en het Oost-Vlaams familiebedrijf Inex uit Bavegem zal de vloeibare groeimelk dus naar het verre Oosten uitvoeren. Inex bestaat 120 jaar, stelt ruim 400 mensen tewerk, en groeide uit tot een internationale speler op de zuivelmarkt. Maar de melkexport verminderde fel door de coronacrisis. Dat het bedrijf nu zijn groeimelk naar China kan uitvoeren, is dus meer dan welkom, zo luidt het. 

Belgische melk staat heel hoog aangeschreven op de Chinese markt, het is een kwaliteitslabel

Directeur Steven Dierickx van Inex

Veel minder melkuitvoer door de coronacrisis

“De coronacrisis heeft een grote ­negatieve impact op de melkexport,” zegt Steven Dierickx van Inex. “De buitenlandse verkoopcijfers zijn met 30 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Vandaar dat we onze pijlen richten op China. “Dat is een ­gigantische markt en we hebben een product waar veel Chinese interesse voor is. Chinezen zijn veel meer dan wij gewoon om alles online te bestellen. Daarom gaan we de groeimelk aanbieden via een online platform van Alibaba. Consumenten gaan in heel China ons product online kunnen bestellen voor thuislevering. Dat is de eerste keer dat we producten niet in een fysieke winkel aanbieden.”

(lees verder onder de foto)

“De melk van Inex komt van koeien die zich in een straal van 70 kilometer rond ons bedrijf in Bavegem, bij Sint-Lievens-Houtem, bevinden”, vervolgt Dierickx. “Belgische melk staat heel hoog aangeschreven op de Chinese markt, het is een kwaliteitslabel. We verminderen de eiwitten in onze melk, omdat kinderen die minder nodig hebben, en we voegen er meer vitaminen en mineralen aan toe. Dat maakt ons product nog interessanter voor de Chinezen. We gaan via sociale media en websites heel gericht reclame maken bij onze doelgroep, kinderen van 2 tot 4 jaar. Het wordt natuurlijk wel afwachten of het een succes wordt. Het is een nieuw segment, dus het zal wat tijd nodig hebben, maar het marktonderzoek toont dat er wel degelijk vraag is naar de groeimelk."

Meest gelezen