Photo News
Volledig scherm
© Photo News

Hybride en elektrische auto's voor het eerst populairder dan diesel in Europa

De verkoop van hybride en elektrische wagens in Europa lag in september voor het eerst hoger dan de verkoop van dieselauto's. Dat stelt het in Londen gevestigde onderzoeksbureau Jato Dynamics.

32 reacties

  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Dat zal dan toch op privé-terrein moeten zijn, op de openbare weg zal binnen 20 jaar voor dieselrokers geen plaats meer zijn.
  • René Verhoeven

    3 jaar geleden
    Eigenlijk kan het mij niet veel schelen ook wie het meest uitstoot, de komende 20 jaar blijf ik alleszins rijden met mijn 2 diesels en met mijn V8 oldtimer en 3 motoren en als zo een rijdende elektromagneet eens een sprintje wil zetten, zal hij mijn achterlichten zien als ik de 300 passeer op amper 18sec.
  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Amper 10% van de slijtage van banden geeft fijnstof PM10 of kleiner, de rest is groter, en van dat fijnstof blijft dan nog veel aan het wegdek kleven, spoelt weg met de regen en komt nooit in de lucht terecht. Bij remblokken komt 80% van de slijtage als opgewarmd fijnstof PM10 in de lucht terecht. Voor een diesel is de uitlaat nog altijd verantwoordelijk voor 50% fijnstof, de rest komt van remmen en banden (bron: studie Europese Commissie). Druk slaat niet op bandendruk, wel op externe druk.
  • Anoniem

    3 jaar geleden
    In tegenstelling wat steeds beweerd wordt komt fijnstof veel minder uit de uitlaat (nieuwe wagens) en meer van banden (50% zelfs)doe daarbij remstof 25% en je hebt de echte boosdoener(Getest en vastgesteld Hamburg en Berlijn op 1a 2meter hoogte) geen kwestie van oppervlakte maar druk?.Ja een F1 band heeft 1.3kg druk en is vier keer breder,bestaat  uit uitpompkoek zeker maar na 80km heb je gehad en ligt de baan vol met stof en gummi deeltjes zover evenredig.
  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    ‘t Is geen kwestie van oppervlakte, maar van druk (en die is omgekeerd evenredig met de oppervlakte) en het materiaal. Het materiaal van remblokken geeft veel meer gevaarlijk fijnstof PM 10 en PM 2,5 af dan het rubber van banden dat grotere en dus minder gevaarlijke stofdeeltjes afgeeft. Lees eens de studie, zo’n eenvoudige wiskunde is dat niet.