17 procent van nieuwe auto’s die we kopen zijn elektrisch en hybride, marktaandeel stijgt steeds sneller

In september van dit jaar waren maar liefst 17 procent van alle verkochte nieuwe wagens op de Belgische markt elektrisch of hybride. De populariteit van dit type auto’s neemt snel toe omdat Europa steeds strengere milieuregels oplegt. Autofabrikanten brengen daarom vaker modellen op de markt die minder of geen CO2 uitstoten en voor de consument aantrekkelijk en relatief betaalbaar zijn.

Bij Febiac, de Belgische auto- en tweewielerfederatie, is te horen dat elektrische en hybride auto’s massaal de showroom uitrijden. Het marktaandeel van hybride auto’s was in september van dit jaar zowat 12 procent, dat van volledig elektrische wagens meer dan 5 procent. Het merendeel van de verkopen zit echter nog steeds in het fossiele segment, al steken benzineauto’s (47 procent) al een tijd de dieselwagens (35 procent) voorbij.

En het gaat snel. Lag het marktaandeel van hybride auto’s in februari van dit jaar in de totale verkoop nog op 9 procent, dan was dat in september al bijna 12 procent. “Elektrische auto’s gaan nog wat moeilijker maar hun populariteit stijgt veel sneller dan deze van hybride wagens,” zegt Christophe Dubon van Febiac. 

“De verkoop van deze auto’s zit al een paar jaar in de lift maar we merken dat de groei dit jaar versnelt,” aldus nog Dubon.  En daar is een goede reden voor. Vanaf 2021 mogen autoproducenten in hun gamma nog auto’s aanbieden die gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2/km uitstoten. Dat betekent dus: kleinere voertuigen aantrekkelijk maken, en vooral hybride en elektrisch aangedreven wagens. Voorts zal Europa met haar klimaatdoelstellingen na 2021 de autosector onder druk blijven zetten om de fossiele aandrijving van motoren verder terug te dringen. 

Deze auto’s zullen nog heel sterk aan marktaandeel winnen. Het is één van de door de constructeurs gekozen strategieën om tegen een voor de klant haalbare meerprijs de klimaatdoelstellingen te halen
Joost Kasemans, Febiac

Pakweg 5 jaar geleden waren er nog maar enkele fabrikanten die hybride en elektrische auto’s in hun gamma hadden. Vandaag heeft bijna elk merk een interessant aanbod. Hoe meer modellen er ontwikkeld worden, des te goedkoper wordt de technologie. “Deze auto’s zullen in de komende jaren nog heel sterk aan belang en marktaandeel winnen. Het is één van de door de constructeurs gekozen strategieën om – tegen een voor de klant haalbare meerprijs – de CO2 doelstellingen te halen,” voegt Joost Kasemans van Febiac nog toe.

Het zal echter nog een tijd duren alvorens elektrische en hybride auto’s in het totale wagenpark een wezenlijk marktaandeel zullen vormen. Momenteel is 2 procent van de ingeschreven voertuigen hybride en nauwelijks 0.3 procent elektrisch.

Hoe verhoudt België zich tot Europa?

Bekijk je de verkoopcijfers van hybride en elektrische wagens in september 2020 op Europees niveau, dan is het marktaandeel 25 procent. Dat is zelfs hoger dan de verkoop van dieselauto's, althans volgens het in Londen gevestigde onderzoeksbureau Jato Dynamics.

Volgens het bureau werden er in september 327.800 hybride en elektrische wagens verkocht in Europa. Zij hadden daarmee een marktaandeel van 25,3 procent, meer dan een verdubbeling op een jaar tijd. Dieselwagens hadden een marktaandeel van 24,8 procent, benzine was goed voor 47 procent.

Elektrische en hybride voertuigen hadden in Europa in september qua verkoop een marktaandeel van 25,3 procent, dieselwagens 24,8 procent
Jato Dynamics, Londen

Joost Kasemans van Febiac nuanceert echter: “Ook al zijn de cijfers van Jato zeer betrouwbaar, ze omvatten ook de zogenoemde “mild hybrids”, dat zijn auto’s die alleen elektrisch opstarten en daarna op de gewone motor verder rijden; in België sluiten we dit type uit van de categorie hybride voertuigen.” Daarnaast kan het hogere Europese gemiddelde verkoopcijfer ook wijzen op fiscale maatregelen die sommige Europese lidstaten al dan niet tijdelijk nemen om de aankoop van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren.

Door corona daalde de autoverkoop in België in de eerste 10 maanden van dit jaar overigens met 23 procent t.o.v. dezelfde periode van 2019. Er is volgens Febiac echter geen verband met de huidige opmars van de soms duurdere maar meer milieuvriendelijke voertuigen.

Meest gelezen