Stad Gent

Gent onderzoekt om grootste autovrije zone van het land nog uit te breiden: "Het is een logische stap"

Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) wil de bestaande autovrije zone in de Gentse binnenstad uitbreiden met 1 extra straat na verkeerstellingen: "Er komen in de straat meer dan 5.000 fietsers per dag voorbij. Ze opnemen in de autovrije zone is vrij eenvoudig en wenselijk", klinkt het. 

Sinds 2017 heeft Gent de grootste autovrije zone van België. Toen werd in de stad het circulatieplan ingevoerd en werd het winkelwandelgebied uitgebreid tot bijna de hele binnenstad. Schepen Filip Watteeuw wil dat gebied nu nog uitbreiden met 1 extra straat, de Ajuinlei. De straat ligt nu net buiten het voetgangersgebied, aan het oude Justitiepaleis. De uitbreiding zou al tegen volgende zomer een feit kunnen zijn, als iedereen het over de plannen eens raakt. .

Ergens hoop ik dat hier al tegen de zomer grotere terrasjes zullen kunnen staan. 

Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

Watteeuw maakte het idee wereldkundig op Twitter maar kreeg voorlopig nog geen fiat van de coalitiepartners Open VLD en CD&V. "Ik voel dat er wel draagvlak is binnen de meerderheid. Dit is een erg kleine ingreep. We gaan het verder bekijken en ook met de bewoners en de handelaars overleggen." De Ajuinlei in Gent is de locatie waar bij goed weer (en buiten coronatijden) op zondag een boekenmarkt wordt georganiseerd. "Handelaars zijn het hier dus wel al gewoon dat er af en toe geen autoverkeer door kan", zegt Watteeuw.   

Kleine aanpassingen

Volgens Watteeuw is de extra autovrije straat op korte termijn haalbaar omdat de bestaande systemen allemaal gebruikt kunnen worden. "De camera's voor nummerplaatherkenning die we nu inzetten, moeten een 100-tal meter verzet worden. Voor handelaren en inwoners kunnen de bestaande online systemen voor vergunningen gewoon uitgebreid worden. Dat is vrij eenvoudig en snel te regelen." 

Geen voorbode van nog meer uitbreidingen

De schepen benadrukt dat het om een kleine ingreep gaat en geeft ook aan dat dit geen precedent is om ook andere straten in het centrum autovrij te maken.  "Deze straat hadden we eigenlijk net zo goed kunnen meenemen in onze plannen in 2017 maar we hebben toen de bruggen gebruikt om de autovrije zone af te bakenen (Predikherenbrug en brug aan Koophandelsplein, nvdr.). Nu blijkt dat de Ajuinlei in feite al weinig autoverkeer te slikken heeft en dat het een drukke fiets- en wandelas is. Het is een logische stap om ze op te nemen in de autovrije zone." 

Meest gelezen