Stad Gent zet "influencers" in om coronaregels bij jongeren en anderstaligen kenbaar te maken via sociale media 

Stad Gent werkt samen met "influencers" om de coronamaatregelen via sociale media ook bij moeilijk bereikbare groepen kenbaar te maken. Het gaat om sleutelfiguren in de jongerenwereld of bij bepaalde minderheidsgroepen die de gewone Nederlandstalige media minder volgen. "Gisteren zijn er video's opgenomen in het Bulgaars die nu op allerlei kanalen gepost en gedeeld worden", klinkt het. 

Stad Gent wil dat alle inwoners de coronaregels naleven en denkt daarom elke week na over nieuwe acties om moeilijk bereikbare groepen te informeren. Zo waren er eerder al filmpjes in gebarentaal voor doven en slechthorenden, campagnes in andere talen en belrondes naar oudere bewoners. Ook zijn er samenwerkingen met anderstaligen uit minderheidsgroepen die via hun eigen netwerk de regels kunnen helpen verspreiden.  "Het is mooi om te zien dat we kunnen rekenen op de medewerking van heel wat sleutelfiguren om deze boodschap mee te verspreiden", vertelt schepen Astrid De Bruycker (SP.A) bij Radio 2 Oost-Vlaanderen. 

Van volksdans naar sociale media

Anna Shishkova is zo'n sleutelfiguur of "influencer" waar stad Gent mee samenwerkt. Shishkova nam gisteren nog filmpjes op met enkele jonge Bulgaarse Gentenaars.  Zij zijn binnen de eigen groep rolmodellen. Shishkova hoopt jongeren zo ook beter attent te maken op de coronaregels. 

Er is veel goede wil maar vaak is de taal het grootste probleem
Anna Shishkova, influencer

"Iedereen doet zijn best maar de taalbarrière zorgt ervoor dat niet altijd alles even duidelijk is", zegt Shishkova. "De eerste golf hebben we voortdurend geholpen met het vertalen van de coronamaatregelen. Bulgaarse Gentenaren kijken niet allemaal naar de Vlaamse televisie of luisteren niet allemaal naar Radio 2", lacht ze. Shishkova werd door de stad gevraagd om mee te stappen in het project. Ze heeft een Bulgaarse volksdansvereniging waardoor ze erg veel mensen kent. "De filmpjes verspreid ik nu via mijn eigen vereniging en de jongeren gaan die delen op de sociale media. Bij de vorige golf hebben we het al eens uitgeprobeerd en het was echt een succes." 

Op zoek naar helpende handen

Stad Gent is enthousiast over samenwerkingen met sleutelfiguren als Shishkova. Er zijn in totaal nu zo'n 20 mensen die soortgelijke initiatieven nemen en in hun doelgroep coronaboodschappen op maat verspreiden. "Maar er is altijd ruimte voor meer. We zoeken nog altijd mensen die willen en kunnen helpen via hun eigen netwerk",  benadrukt schepen De Bruycker. "Ik wil Gentenaars die zich aangesproken voelen oproepen om zeker contact met ons op te nemen." 

Tijdens de ramadan werkte de stad eerder ook al samen met de Vereniging van Gentse Moskeeën.  Zij verspreidde onder meer via WhatsApp boodschappen naar gelovigen om de regels goed op te volgen. 

"Dansen via Zoom"

De grote wens, ook van de "influencers", is dat de coronacrisis snel voorbij is en dat de gewone activiteiten dan hervat kunnen worden. Dat kan enkel als iedereen de regels zo goed mogelijk opvolgt. "Tot het voorbij is behelpen wij ons", vertelt Shishkova. "We oefenen en dansen nu via Zoom, online, tot het weer gewoon kan", lacht ze nog. 

Meest gelezen