AFP or licensors

Politie van Sint-Niklaas maakt filmpjes op TikTok om meer jongeren te bereiken

De politie van Sint-Niklaas is sinds september aanwezig op de populaire muziekapp TikTok. Door korte grappige filmpjes te maken, hopen ze zoveel mogelijk jonge mensen te bereiken. "We willen jongeren doen dromen van een job bij de politie", zegt woordvoerster Veerle De Vries.

Vergeet Facebook, Instagram en Twitter. Om de jeugd volledig te begrijpen, moet je nu de muziekapp TikTok installeren. Het populaire sociale mediaplatform wordt gebruikt om korte muziekvideo's te delen, grappige filmpjes te maken of dansuitdagingen, de zogenaamde"challenges", te verspreiden. Dat heeft ook de politie van Sint-Niklaas goed begrepen. Sinds september verzamelden ze zo'n 18.000 volgers en 130.000 likes. “We zijn begonnen met de Jersulema-challenge, waarbij gedanst wordt op het Zuid-Afrikaanse nummer Jerusalema van Master KG. Tot onze verbazing was dat een enorm succes", legt Veerle De Vries uit. "Op korte tijd werd de video al 2,2 miljoen keer bekeken. We worden er nog dagelijks over aangesproken en krijgen veel positieve reacties. Veel mensen vinden het leuk dat nu ook de politie op TikTok zit.”

(lees verder onder de tweet van de korpschef van de politie)

De korpschef danst mee

Met de smartphone in de hand, staat De Vries altijd klaar om nieuwe filmpjes te maken voor op TikTok. “Ik heb een nieuwe gsm gekregen van het korps. Als er iets leuks gebeurt, haal ik mijn smartphone boven om een filmpje te maken. Daar maak ik een compilatie van, die ik achteraf op TikTok post.”

De korpschef is erg grote fan. Ze is ook in de filmpjes te zien en danst soms zelfs mee op de voorste rij
Veerle De Vries, politie Sint-Niklaas

Zelfs de korpschef van Sint-Niklaas is fan. De Vries omschrijft haar als de drijvende kracht achter de TikTok-filmpjes. “Tijdens de Jerusalema-challenge stond ze op de eerste rij en heeft ze zich zelfs aan het dansje gewaagd.  Natuurlijk staan niet alle mensen te springen om op sociale media te komen, maar gelukkig zijn er veel jonge collega’s die het heel leuk vinden om mee te werken aan alles wat met nieuwe communicatie te maken heeft. Er zijn altijd vrijwilligers die voor de camera willen staan om dingen uit te proberen. Dan is het spannend afwachten wat de reacties zijn.”

Complimenten vs haatreacties

Dat niet alle reacties positief zijn, begrijpt De Vries volledig. “Op sociale media kan iedereen zijn mening geven. Niet iedereen vindt het leuk. Maar we zien wel dat negatieve reacties meteen worden rechtgezet door andere TikTok’ers. Zij reageren door te zeggen dat de politie soms ook pauze heeft en tussendoor leuke filmpjes mag maken. Aan de hoeveelheid likes zien we dat de meerderheid van de kijkers de filmpjes wel leuk vindt."

Rekruteren via Tiktok

"We zijn volop aan het experimenteren met nieuwe ideeën, maar het belangrijkste is dat we het jonge publiek kunnen bereiken. In de toekomst willen we graag, in samenwerking met de jeugddienst, nog meer jongeren op een positieve manier aanspreken. Met leuke TikTok-filmpjes proberen we een beter beeld te geven van wat de job van politie-inspecteur inhoudt.  We hopen dat we minderjarigen kunnen doen dromen van een job bij de politie, zodat ze zich later inschrijven bij de politieschool. We willen tonen dat een job bij de politie van Sint-Niklaas echt heel leuk is.”

Meest gelezen